دولت یمن قطعنامه‌های تضعیف کننده قطعنامه ۲۲۱۶ را رد کرد

جده: سعید الأبیض

وزیر خارجه یمن در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد آنچه در جلسه‌های دولت قانونی یمن با مارتین گریفیتس فرستاده سازمان‌ملل مطرح شد پیرامون اقدامات اعتمادسازی بود.
خالد الیمانی اعلام کرد دولت قانونی یمن آمادگی کامل را برای مذاکرات جدید در استکهلم داشته و منتظر دعوت رسمی فرستاده سازمان ملل است که در آن اقدامات لجستیک، اهداف و موضوع‌هایی که در این مذاکرات مطرح می‌شود، قید شده‌است.
وی عنوان کرد: قرار است در مذاکرات استکهلم مهم‌ترین مسائل مثل آزادی زندانیان و اسرا مطرح شود و بعید است که شامل بندهایی جدید باشد؛ چرا که تمام موضوعات قبلاً به کرات مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است.
وی افزود: اگر قرار است موضوع الحدیده در مذاکرات مطرح شود دولت یمن ۴ نکته را تحت عنوان «اقدام الحدیده» قبلاً مطرح کرده‌بود که شامل خروج شبه‌نظامیان از ساحل غربی و تقدیم منطقه به دولت قانونی بود که هنوز هم بر آنها اصرار دارد.
وی ادامه داد همان موقع دولت قانونی یمن گفت که نیروهای مسلح را وارد الحدیده نکرده و نیروهایی از پلیس تحت نظارت وزارت کشور بر امنیت این شهر نظارت کرده و بندر الحدیده را مدیریت خواهندکرد و با اداره آن توسط وزارت حمل و نقل و تحویل درآمدهای بندر به بانک مرکزی مخالف هستند.
وی همچنین اظهار کرد: اگر شبه نظامیان کودتاچی تمام فرصت‌های صلحی که فرستاده سازمان ملل و دولت قانونی یمن در پی آن است را از بین ببرند، ارتش ملی یمن وارد عمل شده و بهای سنگینی را پرداخت می‌کنند که دلیل آن خرابکاری‌های آنهاست که با مقررات بین‌المللی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه مخالف بوده و از شهروندان به عنوان سپر دفاعی استفاده کرده، انبارهای امداد رسانی سازمان ملل را سرقت کرده، از غیران اسلحه قاچاق کرده و با حمله به ارتش ملی یمن آتش‌بس را نقض می‌کنند.
در خصوص قطعنامه بریتانیا که انتظار می‌رود در شورای امنیت مطرح شود الیمانی عنوان کرد: این موضوع خالی از دستور کارهای پنهانی نیست و هدف بریتانیا از مطرح کردن آن اشاره به افزایش تنش در صورت عدم مذاکره و برنداشتن قدم در جهت صلح است. به همین دلیل دولت یمن اعلام کرد نیازمند قطعنامه جدید نیست؛ چرا که مجموعه‌ای از قطعنامه‌ها وجود دارد که از جانب شورای امنیت صادر شده و مهم‌ترین آنها قطعنامه شماره ۲۲۱۶ است. آنچه امروز نیاز داریم همت جامعه بین‌المللی برای اجرای قطعنامه‌های پیشین است نه پیچیده کرده اوضاع.
وی ضمن اشاره به اینکه به بریتانیا گوشزد کردند که نیازمند قطعنامهٔ جدیدی نیستند که باعث تضعیف قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شود، تأکید کرد آنچه دولت یمن در این مرحله نیاز دارد وارد کردن فشار شدید بر کودتاچیان است تا به صلح پایدار دست بیابند و این اتفاق نمی‌افتد مگر با خروج شبه‌نظامیان و خلع سلاح آنها بخصوص موشک‌های بالستیک و سلاح سنگین.