دولت یمن با مذاکرات سوئد موافقت کرد و خواستار حضور بدون شرط حوثی‌ها شد

وزیر فرهنگ یمن: نمی‌گذاریم یمن به میدانی برای باج‌خواهی ایران و اعمال فشار بر سعودی شود

قاهره: علی ربیع

دولت قانونی یمن روز گذشته موافقت خود را با شرکت در مذاکرات سوئد اعلام کرد مذاکراتی که قرار است از سوی سازمان ملل و در پایان ماه جاری به منظور رسیدن به تفاهم‌نامه صلح با شبه‌نظامیان حوثی برگزار شود.
به گزارش الشرق الاوسط، یمن همچنین بر ضرورت فشار بر گروه کودتاچی حوثی و حضور آنها بدون هیچ شرطی تأکید کرد.
مروان دماج، وزیر فرهنگ در دولت یمن و عضو هیئت دولت در مذاکرات سوئد در این باره در گفتگو با «الشرق الاسط» گفت: ما فشارهای غرب برای تبدیل یمن به مکانی برای دادن «امتیاز به ایران» به بهای زیر پاگذاشتن منافع ملی یمن و مردم این کشور را نمی‌پذیریم و مخالفت خود با استفاده از این پرونده برای اعمال فشار بر پادشاهی عربی سعودی در جهت منافع برخی از کشورهای غربی را اعلام می‌کنیم.
این مذاکرات قرار است توسط مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در یمن برگزار خواهد شد.
با وجود اینکه گروه وابسته به ایران هنوز موافقت صریح خود برای حضور در مذاکرات سوئد را اعلام نکرده‌ است، اما محمد علی الحوثی، از رهبران برجسته این گروه و رئیس آنچه «شورای عالی انقلاب» نامیده می شود، اعلام کرد: «بنا به خواسته گریفیت و هیئت مذاکره کننده، پرتاب موشک و اعزام هواپیماهای بدون سرنشین را متوقف خواهیم کرد».
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه یمن روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت یمن به نیابت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور که در حال حاضر برای درمان در آمریکا به سر می‌برد، از مارتن گریفیتس برای تلاش‌های وی تشکر کرده و از مذاکرات آینده حمایت می‌کنیم و به منظور رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران یمن بر اساس سه موردی که مورد توافق قرار گرفته‌ است، یک هیئت دولتی را برای حضور در مذاکرات ارسال خواهیم کرد».
موارد مورد توافق شامل: پیشنهاد خلیجی و ساز و کار اجرایی آن، نتایج گفتگوی جامع ملی و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ سازمان ملل است.
در همین باره گریفیتس در جلسه‌ای که دو روز پیش در سازمان ملل برگزار شد گفته بود: «نقشه راهی برای رسیدن به صلح در یمن تهیه کرده‌ام که از طریق آن به توافقی جامع، شامل تدابیر سیاسی و امنیتی و راهی برای ورود به مرحله انتقالی جدید که حوثی‌ها همراه با بقیه احزاب یمنی جزئی از آن باشند، خواهیم رسید».
بسیاری از ناظران در جدیت حوثی‌ها برای رسیدن به صلح و پایبندی به تصمیمات جامعه بین‌المللی و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ تردید دارند و معتقدند، این گروه با عدم حضور ایران در منطقه موافقت نخواهند کرد و از این مذاکرات به عنوان وسیله‌ای برای اتلاف وقت و بازتوانی مجدد نیروهای خود برای ادامه درگیری‌ها استفاده خواهند کرد.

الشرق الاوسط:
Related Post