تظاهرات دانشجویی به طرفداری از مصر - قاهراه - عکس رویترز

تظاهرات دانشجویی به طرفداری از مصر – قاهراه – عکس رویترز

ولید عبد الرحمن، قاهره – دولت مصر به ریاست مهندس ابراهیم محلب حکم دادگاه امور فوری در قاهره مبنی بر تروریستی بودن گروه اخوان المسلمین را تصویب کرد. طبق این قانون کسانی که از زمان حکم ممنوعیت اخوان المسلمین به آن ملحق شدند یا عضو این گروه باقی ماندند شامل مجازات تروریست ها می شوند. این قانون به کشورهای عضو توافقنامه مبارزه با تروریسم ابلاغ می شود. برخی کشورهای عربی در سال ۱۹۹۸ این توافقنامه را امضا کردند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی در مصر یک بمب در اطراف سفارت قطر واقع در میدان مصطفی محمود واقع در محله مهندسین را خنثی کردند. اما بمب دست ساز دیگری در اطراف دانشگاه قاهره در میدان الجیزه منفجر شد.

روز گذشته یک مسئول امنیتی در مصر به الشرق الاوسط گفت: وزارت کشور مبارزه خود را با تروریسم با وجود همه این حوادث ناگوار ادامه خواهد داد، و با عزم و اراده در مقابل تمامی عملیات تروریستی خواهیم ایستاد. وی افزود: بمب گذاری با هدف دامن زدن به وحشت و ترس در میان شهروندان صورت می گیرد. نیروهای امنیتی هفت عضو خطرناک وابسته به جریان تکفیری را بازداشت کرد. این افراد مقرهای پلیس و ارتش را مورد هدف قرار داده بودند.

از زمان برکناری رییس جمهور سابق مصر محمد مرسی وابسته به گروه اخوان المسلمین، این کشور شاهد عملیات انفجار و اقدامات مسلح خشونت بار است که تا کنون صدها کشته بر جای گذاشته است. نیروهای پلیس و ارتش نیز در میان کشته شدگان به چشم می خورند.

دیروز منابع امنیتی در پی انفجار یک بمب در دانشگاه قاهره جسم نا آشنایی در داخل دانشگاه واقع در میدان الجیزه پیدا کردند. به گزارش منابع مختلف این انفجار منجر به زخمی شدن کسی نشده است، اما تمامی ورودی ها و خروجی های منتهی به دانشگاه بسته شدند.

اما در رابطه با اجرایی کردن قانون ترورسیم علیه تمامی وابستگان به اخوان المسلمین یک منبع مطلع در هیات دولت دیروز گفت: تصویب این قانون در چارچوب تلاش دولت برای بازگشت امنیت به کشور صورت می گیرد. دولت با اجرایی کردن این قانون از انجام عملیات تروریستی جلوگیری می کند. جنایت های تروریستی که موجب بر هم زدن نظم عمومی شده و سلامت جامعه و امنیت شهروندان را به خطر میاندازد.

وی در ادامه افزود: این قانون از کمک های مالی برای ارتکاب جنایت های تروریستی پیشگیری کرده و مسببان آن را مجازات می کند.

این در حالی است که دانشگاه های مصر روز گذشته شاهد تظاهرات هواداران رییس جمهور سابق بودند که در طی آن نیز درگیری های محدودی بین دانشجویان و نیروهای امنیتی صورت گرفت. اتحاد ملی برای حمایت از مشروعیت که هوادار محمد مرسی به شمار می رود، تمامی حامیان خود را به برگزاری تظاهرات امروز جمعه فرا خواند. این تظاهرات “زنده باد پیکار دانشجویان” نام گرفته است.

روز گذشته هیات دولت به ریاست ابراهیم محلب طی جلسه ای تحولات اوضاع داخلی و امنیتی کشور را مورد بررسی قرار دادند. یک منبع مطلع در هیات دولت گفت: ابراهیم محلب بر ادامه تلاش های حکومت در جهت مبارزه با اقدامات خشونت آمیز اخوان المسلمین پافشاری کرد.

از سوی دیگر تلاش برخی از عناصر تکفیری برای فرار از شمال سینا به سوی نوار غزه از طریق یکی از تونل ها با دخالت نیروهای امنیتی مصر ناکام ماند. منابع امنیتی گفتند: نیروهای امنیتی در صدد توقیف عناصر تکفیری بودند که این عملیات منجر به تیراندازی بین دو طرف شد.

منابع امنیتی ادامه دادند: نیروهای امنیتی سه نفر از عناصر تکفیری را که در داخل خودرو بودند دستگیر کردند اما خودروی دوم به سوی سینا گریخت. دستگیر شدگان دو اسلحه، و مقداری تیر در اختیار داشتند که بعدا معلوم شد آنها از عناصر بسیار خطرناک به شمار می روند که قصد داشتند به نوار غزه فرار کنند تا از محاصره گروهای تکفیری از سوی ارتش در امان باشند.