وزیر اداره امور اجرایی داخلی: حوثی ها رفتار تروریستی در پیش گرفته اند

عدن: الشرق الاوسط

عبد الرقیب فتح وزیر اداره امور اجرایی داخلی و سرپرست کمیته عالی امداد به شدت از شبه نظامیان کودتاچی حوثی به دلیل جلوگیری از کمک رسانی سازمان های امدادرسانی بین المللی به مناطق الدریهمی و التحیتا در الحدیده انتقاد کرد.

این وزیر یمنی در اظهارات رسمی روز سه شنبه (۲۹ آوریل) گفت شبه نظامیان رفتار تروریستی در پیش گرفته اند که بر خلاف قوانین و قراردادهای انسانی به شمار می رود.

این گروه کودتاچی مقصر اصلی بدتر شدن احتمالی شرایط انسانی رقت بار در این مناطق هستند.

گروه حوثی در چند روز گذشته از دسترسی شهروندان مناطق الدریهمی و التحیتا به کمک های بشر دوستانه و امدادی سازمان های بین المللی جلوگیری کردند تا بدین وسیله بر محنت و عذاب شهروندان افزوده شود.

این گروه همچنین از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

این وزیر یمنی خاطر نشان کرد “اقدامات حوثی ها تروریستی و بر خلاف قوانین بین المللی و انسانی تلقی می شود. مناطق یاد شده از جمله محروم ترین شهرهای یمن هستند. این مناطق هم پیشتر به دلیل محاصره و فعالیت های تروریستی شبه نظامیان علیه شهروندان محاصره شده در معرض قطحی قرار داشتند”.

او افزود شبه نظامیان کودتاچی مقصر اصلی این وضعیت و نیز پیامدهای فاجعه بار عدم دسترسی شهروندان به کمک های بشردوستانه به ویژه در استان الحدیده هستند. حوثی ها در این استان موانعی بر سر دسترسی به کمک های امدادی و بشر دوستانه ایجاد کرده اند.

لیز گراندی مسئول امور انسانی سازمان ملل در یمن خواستار دخالت فوری و اقدامات ضروری برای ورود سازمان های امدادرسانی سازمان ملل به این مناطق و تضمین دسترسی نیازمندان و آسیب دیدگان به این کمک ها شد.

وزیر یمنی از نهادهای بین المللی خواست تا گزارش و بیانیه درباره مساله کارشکنی شبه نظامیان در مسیر گروه های امدادرسان در این مناطق تهیه کنند. او گفت این نهادها مقصر اصلی سکوت در قبال رفتارهای غیر انسانی شبه نظامیان علیه گروه های امداد رسان هستند. مارک لوکوک معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشر دوستانه و مسئول کمک های فوری این نهاد بین المللی با محکوم کردن رفتار حوثی ها آنها را به عنوان مقصر اصلی مانع تراشی بر سر راه سازمان های امداد بین المللی معرفی کرد و خواهان اقدامات لازم برای دسترسی مناطق یاد شده به این کمک ها شد.

او بر لزوم فشار نهادهای بین المللی بر شبه نظامیان برای دست کشیدن از مانع تراشی برای کمک رسانی تاکید کرده و گفت سکوت در برابر اقدامات حوثی ها غیر قابل قبول بوده و آنها را برای ادامه کارشکنی در کار سازمان های امدادی تشویق می کند.

ولید القدیمی مدیر کل استانداری الحدیده هم روز گذشته (۲۸‌ آگوست) در دیدار با نجیب السعدی مدیر گروه اجرایی اداره اردوگاه آوارگان بر نقش این سازمان در حمایت از چادرهای آوارگان استان الحدیده تاکید کرد. القدیمی گفت مقام های محلی آماده تسهیل وظایف گروه اجرایی برای خدمتگزاری به آوارگان این استان و کاهش فشار به آنان چه در مناطق تحت کنترل دولت یا مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کودتاچی هستند.

مدیر گروه اجرایی هم به تلاش ها و اقدامات این گروه در شرایط کنونی کشور که در معرض کودتای شبه نظامیان حوثی های ایران علیه نظام و حکومت قانونی قرار گرفته اشاره کرد و بر اهمیت فعالیت های یکپارچه بین اداره محلی و گروه اجرایی امور آوارگان و سازمان های بین المللی برای خدمتگزاری به آوارگان و کاهش فشار و رنج آنان تاکید نمود.