این اقدام در راستای پایان دادن به جنگ یمن و فشار بر ایران انجام می شود

دولت آمریکا در حال بررسی طرحی برای معرفی شبه نظامیان کودتاچی حوثی در یمن به عنوان یک گروه تروریستی است. این طرح در راستای اقدامات این کشور برای پایان دادن به جنگ یمن و فشار بر ایران اجرا می شود.
واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه به روند گفتگوها درباره این اقدام گفت «این طرح دست کم از سال ۲۰۱۶ در حال بررسی است. معرفی شبه نظامیان کودتاچی حوثی به عنوان گروه تروریستی می تواند عامل جدید و غیر قابل پیش بینی برای پیشبرد تلاش های دیپلماتیک در راستای آغاز گفتگوهای صلح تلقی شود.»
این منابع افزودند «همزمان با تلاش کاخ سفید برای برخورد قاطعانه با گروه های تابع ایران در خاورمیانه این طرح در چند ماه گذشته دوباره مطرح شده است. قرار گرفتن حوثی ها در فهرست تروریسم وزارت خارجه آمریکا می تواند کودتاچیان را منزوی تر کند.»
گروه هایی مثل القاعده یمن و گروه های هوادار «داعش» که امنیت ملی آمریکا را در معرض تهدید قرار می دهند از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته می شوند.
گزارش واشنگتن پست به حمله موشکی ارتش آمریکا در اکتبر ۲۰۱۶ به یک سایت رادار ساحلی در منطقه تحت کنترل شبه نظامیان اشاره کرد. این حمله که با موشک های تاماهوک انجام شده در واکنش به حمله موشکی به کشتی نیروی دریایی آمریکا در منطقه صورت گرفته است.
اهداف دریایی ائتلاف حامی دولت قانونی یمن و کشتی های تجاری در سواحل یمن مورد حمله شبه نظامیان حوثی قرار گرفته اند.

به دنبال حمله اکتبر ۲۰۱۶ مساله معرفی شبه نظامیان حوثی به عنوان گروه تروریستی توسط دولت باراک اوباما رییس جمهور سابق مورد بررسی قرار گرفت اما اقدام خاصی در این مورد صورت نگرفت.
این موضوع در حالی مطرح می شود که واشنگتن تحریم هایی را که بعد از امضای برجام در ۲۰۱۵ علیه ایران برداشته بود دوباره برگرداند. رییس جمهور آمریکا در ماه مه گذشته خبر خروج کشورش از برجام را اعلام کرد.
حالا مقام های آمریکا می گویند ایران فناوری نظامی پیشرفته در اختیار حوثی ها قرار داده و این کشور روابط به مراتب قوی تری با گروه های دیگر از جمله شبه نظامیان حزب الله لبنان دارد.

واشنگتن پست به نقل از مقام های آمریکا نوشت «دولت آمریکا در کنار تروریستی خواندن شبه نظامیان حوثی در حال بررسی اقدامات بیشتری از جمله تحریم آنها هم است.»
واشنگتن، پیشتر ۵ شهروند ایرانی را به دلیل کمک کردن به شبه نظامیان حوثی برای خرید یا استفاده از موشک های بالستیک تحریم کرد.