رضا فرجی دانا وزیر علوم ایران

رضا فرجی دانا وزیر علوم ایران

در حالی که مجلس ایران سعی دارد به دلیل فعالیت های رضا فرجی دانا در وزارت علوم، او را استیضاح کند، سخنگوی دولت ایران خبر از حمایت دولت از فعالیت های فرجی دانا داده است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی روز چهارشنبه ۲۵ تیر بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وزیر علوم و احتمال استیضاح وی در مجلس گفت: «دولت قطعا از اقدامات وزیر علوم حمایت می‌کند.»

وی افزود: «اگر مواردی نیز وجود دارد که باید با دقت بیشتری عمل شود حتما خود ایشان به آن عمل خواهند کرد ولی موضع دولت حمایت قاطع از ادامه کار وزیر علوم در این وزارتخانه است.»

اگر چه هنوز طرح استیضاح وزیر علوم دولت روحانی اعلام وصول نشده است، اما بعد از تقدیم این طرح به هیات رییسه مجلس ایران، رایزنی های وزیر علوم با نمایندگان مجلس آغاز شده، ولی به نظر می رسد نمایندگان امضا کننده این طرح مصرانه خواستار استیضاح وی هستند.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم ایران روز سه شنبه سوم تیر، با ۵۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس این کشور شد. به نظر می رسد استیضاح فرجی دانا بیشتر جنبه سیاسی دارد و به نوعی نمایندگان مجلس قصد متوقف کردن برخی از فعالیت ها و سیاست های دولت روحانی در دانشگاه ها و آموزش عالی این کشور را دارند. به طوری که نام نمایندگان مخالف دولت یازدهم و مهدی زاهدی وزیر علوم دوره احمدی نژاد در صدر امضا کنندگان این طرح دیده می شود.

روح الله حسینیان از چهره های شاخص جبهه پایداری و یکی از امضا کنندگان استیضاح فرجی دانا دلایل این استیضاح را برخی انتصابات و همچنین بحث لغو بورسیه هایی در دولت احمدی نژاد انجام شده بود، می داند.

صدیقی معاون وزیر علوم ایران به تازگی از اعطای بورسیه غیر قانونی دکترا به سه هزار نفر در زمان دولت احمدی نژاد پرده برداری کرد که این موضوع باعث ناراحتی برخی از نمایندگان مجلس شد و این نمایندگان این بورسیه ها را قانونی دانستند. نام نمایندگانی که از افشای این مساله ناراضی بودند در لیست امضا کنندگان طرح استیضاح دیده می شود.

پس از معرفی جعفر میلی منفرد به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت علوم و عدم کسب رای اعتماد، رییس جمهور ایران، جعفر توفیقی، وزیر سابق علوم در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی به سمت سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد. انتصاب توفیقی در این وزارتخانه، امیدواری زیادی در بین دانشگاهیان و دانشجویانی که در طول دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد صدمه دیده بودند، ایجاد کرد.

توفیقی در دوران سرپرستی خود در وزارت علوم، اقدامات قابل توجهی در این وزارتخانه انجام داد. وی در نخستین اقدام خود در مقام سرپرست وزارت علوم شماری از استادان اخراجی را به کار بازگرداند و همچنین در این دوران دو ماهه، بسیاری از دانشجویان ستاره دار که از تحصیل باز مانده بودند به دانشگاه ها بازگشتند.

اصطلاح دانشجوی ستاره دار در سال ۱۳۸۵خورشیدی و در دوره وزارت محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم کابینه اول محمود احمدی نژاد، بیان شد. در تابستان همان سال، در کنار نام شماری از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، ستاره‌هایی قرار گرفته بود که بعدها در مواردی به احضار و بازجویی یا حتی محرومیت این دانشجویان از تحصیل منجر شد.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم وقت ایران در زمستان همان سال اعلام کرد که «ستاره‌دار شدن برخی دانشجویان، ناشی از قانون و مقرراتی بوده که از زمان دولت محمد خاتمی وضع شده و هر سال اجرا می‌شده است».

این ادعا از سوی فخرالدین دانش، معاون وزیر علوم دوره خاتمی و غلامرضا ظریفیان معاون دانشجویی وزیر علوم همین دوره، تکذیب شد.

همچنین توفیقی در دوران کوتاه سرپرستی خود، صدرالدین شریعتی را از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برکنار کرد. دوره هشت ساله ریاست شریعتی با اخراج یا بازنشسته کردن زودهنگام اساتید منتقد و امنیتی شدن فضای دانشگاه و تعطیل کردن برخی رشته‌های تحصیلی همراه بود.