زنان ایرانی در صف انداختن رأی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری. گروه های فعال زنان در ایران خواستار انتخاب زنان در پست های وزارتی در کابینه حسن روحانی هستند - عکس از گتی ایمجز

زنان ایرانی در صف انداختن رأی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری. گروه های فعال زنان در ایران خواستار انتخاب زنان در پست های وزارتی در کابینه حسن روحانی هستند – عکس از گتی ایمجز

گمانه زنی ها درباره ترکیب کابینه حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران که تنها یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور آغاز شده بود، هنوز به شدت ادامه دارد و اکنون جنبه های مختلفی را در بر می گیرد.

گمانه زنی ها درباره کابینه دولت یازدهم و تمایل شدید برای آگاهی از آن، آنچنان شدت گرفته است که گویا بسیاری محافل خبری و سیاسی امیدوارند که حسن روحانی در همان روز تحلیف کابینه اش را هم به مجلس معرفی کند.

البته گویا این امیدواری چندان هم دور از انتظار نیست چرا که بعضی خبرها احتمال معرفی اعضای کابینه جدید در همان روز تحلیف را تأیید می کنند.

سید شریف حسینی نماینده مجلس ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفته است: “براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رییس جمهوری دو هفته فرصت دارد اعضای کابینه اش را به مجلس معرفی کند هر چند که احتمال معرفی در روز تحلیف نیز وجود دارد.”

وبسایت تسنیم روز سه شنبه بدون نام بردن از یکی از مشاوران رئیس جمهور منتخب ایران به نقل از او از احتمال معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس در روز مراسم تحلیف خبر داده است، اما اطلاعیه هیئت رئیسه مجلس در این‌باره به احتمال معرفی وزرا قوت بخشیده است.

بر اساس اطلاعیه دفتر هیئت رئیسه مجلس که روز دوشنبه انتشار یافته است، با توجه به احتمال معرفی وزرای پیشنهادی توسط رئیس جمهور منتخب در مراسم روز تحلیف و پیشنهاد فعالیت مجلس تا تشکیل کابینه دولت یازدهم، برنامه اعلامی هفته انجام وظایف هفته نمایندگی منتفی و برنامه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

به گزارش تسنیم، با توجه به اطلاعیه هیئت رئیسه مجلس و سخنان مشاور رئیس جمهور منتخب، احتمال معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس در روز ۱۳ مرداد (روز برگزاری مراسم تحلیف) قوت گرفته است.

اما صرف نظر از زمان معرفی کابینه دولت آینده در ایران، ترکیب این کابینه هم در بحث ها و گفتگوهای فراوانی مطرح می شود، گفتگوهایی که گاه شکل سهم خواهی از دولت آینده را به خود می گیرد.

به نوشته وبسایت انتخاب، برخی خبرها حاکی از انتخاب چهره های متخصص و اعتدال گرا از تمام سلایق سیاسی کشور به عنوان اعضای کابینه وی حکایت دارد تا جایی که از علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف که رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بودند به عنوان اعضای کابینه دولت آتی نام برده می شود.

برخی شنیده ها حاکی از روند انتخاب کابینه دولت یازدهم با تیمی متشکل از وزیران فعلی و سابق و همچنین چهره های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا است.

به نوشته خبرگزاری مهر، بیشترین حساسیت‌ها در زمینه ترکیب آینده دولت ایران، در زمینه‌های اقتصادی و سیاست خارجی است. حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران، شعارهای انتخاباتی خود را حول محور دولت تدبیر و امید شکل داده بود. او همچنین بارها گفت که از تمامی گروه‌های فعال کنونی در داخل ایران، شامل اصولگرایان، میانه‌روها و اصلاح‌طلبان استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری مهر در این زمینه نوشته که احتمالا “تفکر کارگزاران” بر این دولت سایه خواهد افکند و در صورت استفاده حسن روحانی از اصلاح‌طلبان، قطعا آنان در پست‌های غیر اقتصادی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان محیط زیست استفاده خواهند شد.

این خبرگزاری از محمدباقر نوبخت نیز به عنوان “دست راست اقتصادی” روحانی نام برده است. نوبخت اکنون معاون اقتصادی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر کل حزب اعتدال و توسعه است. همچنین گمانه‌زنی‌ها نشان ‌می‌دهد احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی نخستین اقدام حسن روحانی پس از تشکیل کابینه است.

اما در این میان گروه های اقلیت، جمعیت های زنان و یا حتی مناطق و استانها در ایران بیکار ننشته و بر داشتن سهم در کابینه جدید تأکید می کنند.

به نوشته وبسایت تابناک یکی از مقامات ایران (که تابناک نام او را ذکر نکرده) اخیرا گفته است که در دولت قبلی استان ما شش وزیر در کابینه دولت داشت و اکنون ما منتظریم ببینیم که استان ما در دولت جدید چند وزیر خواهد داشت و همت دولت جدید برای استان ما چقدر خواهد بود.

روحانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری وعده داده است که دولتی فراجناحی تشکیل خواهد داد تا از همه ظرفیت‌های کشور در اداره آن استفاده شود.

اقلیت های مذهبی هم در این میان فعالند. روزنامه بهار در پی دیدار مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با حسن روحانی در اول تیرماه با وی گفتگو کرد.

مولوی در این مصاحبه تأکید کرد که اطلاع یافته است که آقای روحانی می‌خواهد از اقوام و مذاهب در ترکیب دولت استفاده کند، و این مایه امیدواری او شده است.

اما به نوشته وبسایت عصر ایران، در هنگامه بحث های مربوط به انتخاب اعضای کابینه دکتر حسن روحانی، فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم ایران، زنان را برای تصدی ۵ وزارتخانه شایسته دانسته است.

فاطمه راکعی در گفتگو با این وبسایت گفته است “دولت آقای روحانی با تفکر اصلاح طلبی روی کار می آید و توجه ویژه به زنان در عرصه مدیریتی نیز باید در راستای اصلاحات لحاظ شود.” او اما به بیان این اعتقاد بسنده نمی کند و می گوید “انتظار داریم رییس جمهور جدید در لیست وزیران پیشنهادی خود زنان را نیز به کارگیرد تا جایی که حتی ۵ وزیر زن را در فهرست ببینیم.”

جدای از گمانه زنی ها و سهم خواهی های کلی در دولت یازدهم در ایران، وبسایت اعتدال فهرستی کامل از وزارتخانه های دولت ایران و افرادی که به نوشته این وبسایت به احتمال زیاد برای آن پست ها پیشنهاد می شوند، ارائه کرده است.

اغلب این نام ها، نامهایی آشنا هستند که بسیاری از آنها در دوران دولت کارگزاران یا اصلاحات در سمت های وزارتی و یا پست های بالای دیگر فعالیت داشته اند.

در میان آنها نام محمد رضا عارف و محمد رضا نعمت زاده برای پست معاون اولی، ناطق نوری، اسحاق جهانگیری برای وزارت کشور، کمال خرازی، محمود واعظی و علی اکبر صالحی برای وزارت خارجه، اکبر ترکان، سیدکاظم وزیری هامانه یا بیژن زنگنه برای وزارت نفت، حسین دهقان یا علی شمخانی برای وزارت دفاع و علی اکبر ولایتی یا عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی به چشم می خورد.