تحریم های بین المللی موجب کاهش شدید ارزش پول ایران در مقابل ارزهای بین المللی شده است – عکس از گتی ایمیجز

تحریم های بین المللی موجب کاهش شدید ارزش پول ایران در مقابل ارزهای بین المللی شده است – عکس از گتی ایمیجز

در حالی که یکی از انتظارات مهم از دولت جدید ایران تلاش برای رفع و یا کنترل تحریم های بین المللی بوده و حسن روحانی نیز خود این مسأله را یکی از شعارهای مهم تبلیغاتی قرار داده بود، در آستانه آغاز کار دولت روحانی دور جدید و شدید تحریم های آمریکا علیه ایران، کم و بیش سیاستمداران ایران را غافلگیر کرده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا خواستار اعمال دور جدید تحریمها علیه ایران شده و درخواست کرده اند که اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران، بخشهای مهندسی، معادن و حتی ساخت وساز در ایران را نیز در برگیرد.

واشنگتن پست به نقل از نمایندگان مجلس آمریکا نوشته که آنها معتقدند انتخابات در ایران، چیز زیادی را برایشان تغییر نداده است.

در پی اجرایی شدن تحریمهای جدید تمامی خطوط معتبر کشتیرانی دنیا، همکاری و سرویس دهی مستقیم خود به بندر شهیدرجایی را که به عنوان نخستین بندر وارداتی با سهم ۳۷درصدی و دومین بندر صادراتی با ۱۳درصد سهم مبادلات است؛ قطع کرده اند.

علی احمدی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ایران در مطلبی برای روزنامه قانون پیش بینی کرده است که هژمونی آمریکا حتی اعتدالگرایان را بر نمی تابد. وی نوشته است، نکته جالب توجه این است که روند انتخابات و برگزیده مردم ایران ،مورد استقبال کشورهای غربی و آمریکا نیز قرار گرفت ؛ از این زاویه اینگونه تحریم ها نشان میدهد که آمریکا به جای آنکه با حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل و دشمنی داشته باشد به دنبال تنبیه مردم ایران است.

روزنامه بهار هم سخنان عباس ملکی معاون سابق وزارت خارجه را منعکس کرده است که خواستار آغاز تلاش های رییس جمهوری منتخب برای توقف تحریمها شده است. وی توصیه کرده است که روحانی منتظر نماند. بهار در این مورد نوشته است: “مصائب و مشکلات منتخب مردم ایران یکی،دوتا نیست.حسن روحانی تا یک ماه دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه می زند، اما با دلهره و نگرانی؛ نگرانی از چالشهایی که پیشرو دارد و او به خوبی می داند فائق آمدن بر آنها آسان نیست. در راس این چالشها تحریمها قرار دارد؛ تحریم هایی که در دولت محمود احمدی نژاد با ورق پاره خواندن و استقبال آغاز شد و روند آن در روزهای پایانی عمر دولت او هنوز متوقف نشده است.”

اول ژوئیه (۱۰ تیر) دور تازه ای از تحریمهای یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد.

براساس این قانون، شرکت ها و موسسات غیر آمریکایی از هر نوع داد و ستد با ﺑﺨﺶ اﻧﺮژی، ﻛﺸﺘﯽراﻧﯽ و ﻛﺸﺘﯽﺳﺎزی ایران، و فروش ﻓﻠﺰات گرانبها، ﮔﺮاﻧﯿﺖ، ﻓﻮﻻد و ﻧﺮم اﻓﺰارھﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ، منع می شوند.

مطابق این قانون مبادلات قابل توجه با ریال ایران نیز ممنوع می شود و شرکت ها، موسسات و افرادی که به خودروسازی ایران قطعات و خدمات ارائه کنند هم مجازات خواهند شد.

بر همین اساس عباس ملکی معتقد است که باید از فرصتها به نحو مقتضی برای توقف تحریمها استفاده کرد؛ حتی پیش از استقرار دولت جدید. استاد سیاست گذاری انرژی دانشگاه صنعتی شریف، با تاکید بر اینکه تحریمها نسبت به گذشته گزنده تر و دقیق تر شده است افزود: باید هرچه سریعتر برای آن فکری کرد.

معاون سابق وزارت خارجه، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و فضایی که این انتخابات برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده، توصیه میکند با بهره گیری از فضا و فرصت ابتدا از افزایش تحریمها جلوگیری شود، سپس تلاش کنیم تا اعمال تحریمها متوقف شود و بعد درباره توقف کامل تحریمها با جهان وارد گفت وگو و تعامل شویم.