پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

پرچم ایران در مقر سازمان ملل در وین – عکس از آژانس خبری فرانسه

عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، اعلام کرد که معاونان وزرای امور خارجه ایران و کشورهای پنج به علاوه یک چهارشنبه آینده (۲۶ آذر/۱۷ دسامبر) در ژنو با یکدیگر ملاقات خواهند داشت.

به گفته عراقچی، این ملاقات در چارچوب رایزنی های دوجانبه و بدون حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون سرپرست تیم مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. قرار است در این دور از مذاکرات بحث‌های کارشناسی و فنی پیگیری شوند.

آخرین دور مذاکرات اتمی ایران با کشورهای پنج به علاوه یک روز ۲۴ نوامبر، سوم آذر بدون دست‌یابی به توافق نهایی پایان گرفت.

بر اساس تصمیم اتخاذشده در آن روز، مذاکرات اتمی برای دستیابی به توافق نهایی تا هفت ماه دیگر تمدید شد. طرفین اما اظهار امیدواری کرده‌اند که زودتر از هفت ماه آینده به توافق جامع دست پیدا کنند.

«آژانس بپذیرد اطلاعات سایت مریوان غلط بوده»

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری ایسنا گفته آژانس باید بی طرفانه اعلام کند که اطلاعاتی که درباره سایت مریوان منتشر شده، غلط بوده است.

روز گذشته (۱۱ دسامبر/۲۰ آذر) خبرگزاری ایرنا به نقل از رضا نجفی نوشت که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد داده که به منظور بررسی ادعای این نهاد در انجام آزمایشات انفجاری در سایت مریوان، بازرسان آژانس از این سایت دیدن کنند.

پس از آن خبرگزاری رویترز از قول سرژ کس، مدیر روابط عمومی آژانس خبر داد که این نهاد پیشنهاد ایران را رد کرده و بار دیگر بر خواست خود مبنی بر بازدید از سایت پارچین پافشاری کرده است.

نجفی در این باره به ایسنا گفته: «چنین عملکردی از سوی آژانس اتفاقا تایید نظر ایران است که ادعای مطرح شده در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ پایه و اساسی ندارد، در غیر این صورت آژانس باید پس از پیشنهاد ایران خیلی سریع تیم خود را اعزام می کرد، نه اینکه پیشنهاد ایران را رد کند آن هم به شکلی غیر رسمی.»

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین ارسال یک ایمیل از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یک خبرگزاری را «شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت» دانسته است.

او تاکید کرده: «تنها راه این است که آژانس به طور کاملا بی طرفانه و به صورت حرفه‌ای اعلام کند که اطلاعات داده شده توسط یک کشور یا کشورهای عضو در خصوص آزمایشات انفجاری در سطوح بالا در منطقه مریوان غلط بوده است و نمی‌تواند برای راستی آزمایی ادعایش در خصوص یک سایت ادعایی در منطقه مریوان اقدام کند. اعلام اینکه ادعاهای مطرح شده درباره سایت مریوان دقیق و درست نبوده نشان دهنده بی طرفی آژانس خواهد بود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی در گزارشی اعلام کرده بود براساس تحقیقات یک دولت عضو، ایران در مریوان آزمایش‌های گسترده‌ای انجام داده که می‌تواند به توسعه فن‌آوری تولید بمب اتمی کمک کرده باشد.

این ادعا از سوی ایران تکذیب شد و رضا نجفی نماینده ایران در آژانس اساسا وجود سایت اتمی در مریوان کردستان ایران را رد کرد.