static2-politico-com5353

لندن – شرق الاوسط آنلاین

روسیه از زمان خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ میلادی درگیر عملیات نظامی گسترده برون مرزی نشده بود. همزمان با آغاز بحران سوریه، مسکو به حمایت از رئیس جمهور رژیم سوریه پرداخت.

۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵، آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه بود. روسیه در آن زمان تاکید کرد که مواضع گروه داعش، هدف حملات جنگنده هایش است. پایگاه هوایی حمیمیم در نزدیکی شهر لاذقیه، مرکز هواداران بشار اسد در شمال غرب سوریه، از اواخر ماه اوت در اختیار مسکو قرار گرفت.

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز پنجشنبه از برقراری آتش بس در سوریه و آغاز گفت وگوهای صلح خبر داد. او گفت “باید ضربه پیشدستانه به تروریست ها وارد کرد”، یعنی آنها را “قبل از اینکه به ما برسند” در مناطق تحت کنترلشان مورد هدف قرار دارد. این در حالیست که پیکارجویان اپوزیسیون حکومت سوریه و کشورهای حامی آنان مسکو را به حمله به مواضع گروه های غیر افراطی مخالف حکومت وحمایت از نیروهای حکومتی سوریه متهم کردند.

۷ اکتبر ۲۰۱۵ ، سرگئی شویگو وزیردفاع روسیه گفت ۲۰ موشک توسط کشتی های جنگی در دریای خزر به برخی مواضع در سوریه پرتاب شد.

در اوایل دسامبر، ارتش روسیه برای نخستین بار اقدام به هدف گرفتن برخی مواضع در سوریه از یک زیر دریایی در دریای مدیترانه نمود.

۲۰ اکتبر، بشار اسد در نخستین سفر خارجی رسمی خود از زمان آغاز انقلاب در مارس ۲۰۱۱ به روسیه رفت که توسط پوتین مورد استقبال قرار گرفت. در ۲۳ اکتبر، وزرای امور خارجه آمریکا و عربستان سعودی و ترکیه و روسیه مذاکرات بی سابقه ای در وین به منظور حل بحران انجام دادند.

ماه نوامبر، قدرت های بزرگ از جمله روسیه و آمریکا و فرانسه و ایران برای نخستین بار بر سر یک نقشه راه مبنی بر انتقال سیاسی در سوریه به توافق رسیدند. اما، در این توافق، هیچ اشاره ای به سرنوشت اسد نشده است.

اول فوریه ۲۰۱۶، نیروهای حکومتی و با حمایت پیکارجویان موسوم به شبه نظامیان “حزب الله” لبنان و با پشتیبانی جنگنده های روسیه عملیات نظامی را در استان حلب آغاز کردند. گروه های اپوزیسیون، یکی پس از دیگری، مواضع خود را از دست دادند.

۱۴ مارس، پوتین از خروج بخش اعظم نیروهای روسیه از سوریه خبر داد و خلبان های جنگنده های روسیه مورد استقبال پوتین در کرملین قرار گرفتند اما هنوز، حدود ۴۳۰۰ نظامی روسیه در سوریه حضور دارند.

۱۸ ژوئن، شویگو وزیر دفاع روسیه در جریان سفر به سوریه با اسد دیدار و از پایگاه حمیمیم بازدید کرد.

۹ اوت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه –وحامی اپوزیسیون حکومت سوریه- و پوتین به منظور آشتی بین دو کشور در سن پترزبورگ دیدار کردند.

روابط بین مسکو و آنکارا به دنبال سرنگونی یک جنگنده روسیه توسط ترکیه در نزدیکی مرز سوریه در نوامبر ۲۰۱۵ رو به تیرگی گذاشت.

۱۶ اوت، بمب افکن های روسیه برای اولین بار از فرودگاه نظامی همدان در شمال غرب ایران به بمباران مواضعی در سوریه پرداختند.

۴ اکتبر، روسیه از استقرار سامانه پدافندی “اس-۳۰۰” در طرطوس خبر داد. روسیه در نوامبر ۲۰۱۵، اقدام به راه اندازی باتری های “اس ۴۰۰” در پایگاه هوایی حمیمیم کرده بود. ده روز بعد، پوتین با توافقی میان دمشق و مسکو بر سر استقرار نیروهای هوایی روسیه در پایگاه حمیمیم “برای مدت نامحدود” موافقت کرد. در ۱۵ نوامبر، نخستین حمله هوایی روسیه از ناو هواپیمابر این کشور در دریای مدیترانه انجام شد.

۱۳ دسامبر، ترکیه و روسیه از توافق بر سر برقراری آتش بس با گروه های اپوزیسیون در حلب به منظور خروج پیکارجویان و غیرنظامیان از این شهر خبر دادند.

۲۲ دسامبر، حکومت سوریه گفت حلب به دنبال خروج آخرین کاروان پیکارجویان و غیرنظامیان از شرق این شهر به سیطره کامل نیروهای دولتی درآمده است.

۲۳ دسامبر، پوتین در تماس تلفنی با اسد “آزاد سازی” حلب را بعد از اعلام سیطره کامل نیروهای دولتی سوریه بر حلب تبریک گفت. پوتین درعین حال، دستوری مبنی بر گسترش پایگاه دریایی روسیه در شهر طرطوس (شمال غرب سوریه) صادر کرد.

۲۹ دسامبر، پوتین گفت آتش بس از نیمه شب به مرحله اجرا گذاشته می شود. این تصمیم بعد از دیدارهای چند جانبه میان روس ها و نمایندگانی از گروه های پیکارجو در ترکیه اتخاذ شد. پوتین همچنین از توافق میان حکومت سوریه و اپوزیسیون برای آغاز گفت و گوهای صلح با همکاری ترکیه و ایران خبر داد. وی افزود حضور نظامی روسیه در سوریه “کاهش” خواهد یافت