دوران پس از تجاوز نظامی ایران

 

سلمان الدوسری

روزنامه نگار سعودی و سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ماه مه گفت «ما می دانیم که مورد هدف حکومت ایران هستیم. رسیدن به قبله مسلمانان هدف اصلی حکومت ایران است. ما منتظر کشیده شدن نبرد به خاک عربستان نخواهیم ماند بلکه تلاش می کنیم تا جنگ به درون ایران و نه عربستان سعودی کشیده شود.» البته افکار عمومی یا شنوندگان و بینندگان مخاطب این پیام نبودند بلکه این اظهارات حامل پیام روشن و مستقیم و هشدار تند به حکومت ایران و نیز به جامعه جهانی بود. مضمون پیام شاهزاده محمد بن سلمان این است که چنانچه ایران به طرح خرابکارانه خود در منطقه ادامه دهد رویارویی با آنها حتمی خواهد بود و ایران صحنه این رویارویی خواهد بود. از همان زمانی که ایران از طریق حوثی ها یعنی نائبان ایران در یمن به سمت پایتخت عربستان سعودی موشک شلیک کرد لحظه سرنوشت ساز برای اعلام استراتژی جدید عربستان سعودی در برابر ایران رقم خورد. سیاست راهبردی عربستان سعودی در قبال ایران همزمان با شلیک موشک بالستیک ایران به سمت این کشور شکل نگرفت بلکه خیلی پیشتر از آن و همزمان با به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبد العزیز در ژانویه ۲۰۱۵ تدوین شد. در اینجا لازم است به این موضوع اشاره شود که سیاست خارجی عربستان سعودی از عناصر و اصول ثابت کشور نشات می گیرد اما آنچه که در این میان تغییر کرده ابزارهای مورد استفاده برای اجرای سیاست خارجی است. این تغییر هم بر اثر شرایط کنونی صورت گرفته است. به عبارت دیگر نمی توان تنها به واکنش دیپلماتیک اکتفا نموده و منتظر اقدامات جامعه جهانی برای متوقف کردن رفتارهای خصمانه ایران بود. شرایط کنونی اقتضا می کند تا استراتژی جدیدی برای متوقف کردن نفوذ ایران در پیش گرفته شود چرا که توسعه گری ایران با روندی بی سابقه از زمان انقلاب خمینی در سال ۱۹۷۹ تا کنون در حال حرکت است. می توان گفت ما اکنون در برابر بازتنظیم سیاست خارجی سعودی برای مقابله با طرح ایران در منطقه هستیم. این سیاست یک استراتژی کاملا جدیدی است. تازه از این گذشته هنگامی که ایران با موشک شهرهای عربستان سعودی را مورد هدف قرار می دهد نباید کسی از سعودی انتظار داشته باشد تا تنها در نقش تماشاچی ظاهر شود. ضمنا، دیدگاه کسانی که رویکرد رویارویی با ایران را یک اقدام تنش زا می خوانند جای تعجب دارد. آیا اینها انتظار دارند که ایران به خاک عربستان سعودی تعدی و تجاوز کند و عربستان سعودی دست روی دست بگذارد؟! جبهه عربی منطقه ای برای مقابله با طرح ایران توسط عربستان سعودی هدایت می شود. این جبهه ایران را بزرگ ترین عامل تهدید کننده در منطقه معرفی می کند. شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بنیانگذار این جبهه است و استراتژی دنبال شده همان محاصره ایران است. او گفت شلیک موشک بالستیک به سوی ریاض یک تجاوزگری نظامی است. بی گمان او خیلی صریح و بی پرده سخن گفت و از به کار گیری دیپلماسی که تاریخ انقضای آن سپری شده دوری کرد. اصولا دیگر نمی توان از روش های دیپلماتیک برای تعامل با همسایه ای سخن گفت که اقدامات خصمانه و دشمنانه اش مثل روز روشن است. ما شاهد خصومت ورزی های ایران به طور عملی از طریق حوثی ها در یمن یا «حزب الله» در لبنان هستیم. ایران در آینده باید خیلی مراقب رفتارهای خود باشد چه اینکه تجاوزگری هایش به عربستان سعودی بدون پاسخ نخواهد ماند.

ولیعهد عربستان سعودی در ژانویه گذشته گفت ایران باعث و بانی سه مشکل اصلی در منطقه یعنی ایدئولوژی های فرامرزی و ایجاد بی ثباتی و تروریسم است. این مساله حالا دیگر برای همه جهان ثابت شده که ایران بر صدور ایدئولوژی حذفی و تروریسم و نقض حاکمیت کشورهای دیگر چه اصراری به خرج می دهد. البته حالا که تقابل و رویایی وارد فاز بی سابقه ای شده حکومت ایران خود را در برابر ائتلاف عربستان سعودی و آمریکا قرار داده است. این ائتلاف ایران را به خاطر رفتارهای خصمانه نظامی و سیاسی اش بازخواست خواهد کرد. دولت آمریکا حامی استراتژی جدید سعودی درباره ایران است. در این راستا انتظار می رود کاخ سفید اختیارات بیشتری به مقام های نظامی آمریکا برای پاسخ به اقدامات تحریک آمیز دریایی و هوایی ایران در خلیج عربی و تنگه هرمز اعطا کند. چندی پیش نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به شلیک موشک بالستیک به سوی ریاض گفت «آمریکا از نقض آشکار قوانین بین الملل توسط حکومت ایران چشم پوشی نخواهد کرد.» حالا کلیه گزینه ها برای مقابله با ایران بر روی میز است. ایران هرگز چنین شرایطی را تجربه نکرده است. بنابراین احتمال دارد که حکومت ایران از سر اجبار و نه رضایت عقب نشینی کند به ویژه اگر ایران درک کند که این یک رویارویی واقعی برای محاصره حکومت بوده و تهدیدی علیه نظام تلقی می شود.

هنری کیسینجر در کتاب «نظم جهانی» می گوید «تاریخ عاملان اقدامات تخریبی استراتژیک را دیر یا زود مجازات می کند». ایران در سه دهه گذشته به خرابکاری و تخریب منطقه پرداخته و حالا زمان آن فرا رسیده که به جزای اعمال و رفتارهای خصمانه خود برسد چرا که سیاست های ایران دیگر قابل تحمل نیستند..

الشرق الاوسط:
Related Post