دودستگی لبنانی‌ها درباره گشایش سیاسی در برابر سوریه

دمشق دلخور است و نسبت به اقدامات «۸ مارس» بیزار است

بیروت: بولا اسطیح

دمشق پیام‌های زیادی به مسئولان لبنانی با این مضمون ارسال می‌کند که دیگر مشتاق گشایش سیاسی با لبنان و مشارکتش در عملیات بازسازی آن نیست؛ چرا که لبنان برای احیای روابط با آن مردد است.
به گزارش منابع مختلف به الشرق الاوسط، علیرغم انتقادهای علنی نبیه بری و مسئولان حزب‌الله سوری‌ها مسئله حذف آنها از کنفرانس اقتصاد، توسعه و اجتماعی عرب را نادیده نگرفتند.
علی عبدالکریم سفیر سوریه در بیروت اخیراً گفته است: «روابط لبنان و سوریه دو کشور برادر متشنج نیست اما در سطح منافع دو کشور، نیازها و چالش‌هایی که با آن روبرو هستند، نیست».
قاسم هاشم نماینده حزب «توسعه و آزادی» نیز معتقد است که لبنان در گشایش سیاسی نسبت به دمشق تأخیر زیادی داشت به همین دلیل سوریه حق دارد که موضع مناسبی در برابر آنچه در عملیات بازسازی و غیره اتخاذ کند.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن اشاره به حذف دمشق از کنفرانس اقتصادی اضافه کرد باید روابط دو کشور بر پایه‌های روشنی باشد اما لبنان به این مبدأ پایبند نیست؛ وی تأکید کرد که نیروهای «۸ مارس» و تمام هم‌پیمانان سوریه در لبنان مدام در حال سوق دادن دولت به سمت احیای روابط با سوریه هستند و به این کار خود بعد از تشکیل دولت ادامه می‌دهند؛ چرا که تجربه ثابت کرده‌است به نفع لبنان است که روابط خوبی با سوریه داشته باشد.
سامی نادر مدیر مؤسسه امور استراتژیک خاورمیانه تأکید کرد سیاست خارجی باید منافع یک کشور را تأمین کند، لبنان منافعی با کشورهای عربی و غربی دارد که همه با سوریه قطع ارتباط کرده‌اند؛ بنابراین به نفع لبنان نیست که در مسئله گشایش سیاسی با سوریه تکروی کند.
وی همچنین اظهار کرد اشاره برخی به اینکه عملیات بازسازی در گرو عادی سازی سریع روابط با سوریه است غیرمنطقی است؛ چرا که این عملیات آغاز نشده و منوط به راه حل سیاسی است زیرا برنده اموالی برای آبادانی ندارد و بازنده به عملیات بازساری نمی‌پردازد مگر با شرط‌هایی سیاسی.
بنابر گفته وی، از سوی دیگر سوری‌ها نیز در برابر لبنان کوتاهی کردند چه در عدم همکاری شان با بازگشت پناهندگان، چه در خصوص سختگیری در عبور کامیون‌های لبنانی از گذرگاه نصیب و چه در مواضع هم‌پیمانانشان در لبنان که تشکیل دولت را با مشکل مواجه کرده‌ و ثبات داخلی را در معرض تهدید قرار داده‌است.
وی معتقد است تهران و مسکو از پرونده بازسازی سوریه به عنوان اهرمی برای مذاکره با غرب و قانع کردن آن در رزرو مکانی در آینده استفاده می‌کند اما موفق نخواهد بود چون همه می‌دانند مقصود از آن بازسازی جمعیتی سوریه است.

الشرق الاوسط:
Related Post