هشدار نسبت به پیامدهای خروج لبنان از مشروعیت عربی

بیروت: یوسف دیاب

در سایه تصمیم‌گیری برای دعوت از رژیم سوریه برای مشارکت در کنفرانس اقتصادی عربی که در ۲۰ ژانویه در بیروت برگزار می‌شود، عرصه سیاسی لبنان دچار دو دستگی شد.
به گزارش الشرق الاوسط، احزاب پیروِ این رژیم همچون حزب‌الله فشارهای زیادی به مراجع سیاسی لبنان برای قانع کردنشان به دعوت رژیم بشار اسد به این کنفرانس وارد می‌کنند در حالیکه مراجعی مربوط به حزب «۱۴ مارس» نسبت به پیامدهای این دعوت بدون در نظر گرفتن نظر اتحادیه کشورهای عربی هشدار دادند.
در واقع اهمیت اقتصادی این کنفرانس به دلیل تأثیری مثبتی که در بازگرداندن اطمینان کشورهای عربی به لبنان دارد، برای این کشور زیاد است به خصوص که از سال ۲۰۰۲ میزبان چنین اتفاق مهمی نبود بنابریان نمی‌خواهد چنین فرصتی را از دست بدهد.
به همین دلیل ندیم المنلا مشاور نخست‌وزیر لبنان میزان پیامدهای عدم دعوت سوریه به این کنفرانس را کاهش داد و در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: لبنان کشور میزبان این کنفرانس و رئیس این دوره آن است. خودش نیست که تصمیم می‌گیرد چه کسی برای حضور در آن دعوت می‌شود بلکه اتخادیه کشورهای عربی در خصوص آن تصمیم می‌گیرد. در واقع این یک موضوع عربی است نه لبنانی و لبنان به تصمیمات اتحادیه پایبند است.
وی در خصوص اینکه حزب‌الله مشارکت سوریه در این کنفرانس و شرعیت عربی دادن به این رژیم را شرط آسان سازی تشکیل دولت کرده‌است، ضمن رد این موضوع گفت: حزب‌الله موضعی سیاسی به این موضوع دارد و برای دعوت رژیم سوریه به مشارکت در کنفرانس ابراز تمایل می‌کند اما شرطی نگذاشته‌است.
وی افزود: لبنان فهرست کشورهایی که باید دعوت شوند را از اتحادیه کشورهای عربی دریافت کرد ولی اسم سوریه در آن نبود بنابریان باید به تصمیمات اتحادیه پایبند باشد.
اما از سوی دیگر یاسین جابر عضو حزب «التحریر و التنمیه» با آرزوی اینکه ای کاش لبنان از میزبانی این کنفرانس انصراف دهد چرا که مشکلات زیادی دربردارد، به «الشرق الاوسط» گفت: ما سعی داریم خود را از اختلافات عربی دور کنیم. همین‌طور که خود را از روابط خوب با کشورهای عربی دور نکنیم.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی لبنان با سوریه عنوان کرد: لبنان منفعت استراتژیک در روابط با سوریه دارد چرا که کشوری همسایه و برادر است. همچنین منفعت بزرگی در بهترین روابط با کشورهای خلیج دارد چرا که هزاران لبنانی در این کشورها کار می‌کنند و این کشورها پیشتیبان اصلی لبنان در همه بحران‌ها هستند.
کارشناسان اقتصادی از اهمیت این کنفرانس اقتصادی در بیروت و موفقیت آن سخن می‌گویند به خصوص که در شامگاه اجرای پروژه‌های کنفرانس «سیدر» اتفاق می‌افتند و به شرکت‌های عربی این امکان را می‌دهد که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
اما این مسئله باعث از بین رفتن احتیاط در خصوص هرگونه خطر سیاسی نمی‌شود که آرزوهای کنفرانس و نتایج آن را هر آن ممکن است نقش بر آب کند.
نوفل ضو هماهنگ‌کننده حزب «التجمع من اجل السیاده» در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد تضمین لبنان در مشروعیت عربی و بین‌المللی است. هر تلاشی برای خارج کردن لبنان که نظامی آزاد و معتقد به حقوق بشر و قانون بین‌المللی است از ماهیت عربی و بین‌المللی آن، باعث رانده شدنش می‌شود.
وی افزود: وضعیتی که امروز در آن به سر می‌بریم در نتیجه اصرار بعضی از احزاب برای دور کردن لبنان از جامعه عربی، تلاش برای تغییر هویت عربی آن و ربط دادن آن به رژیم بشار اسد و ایران است.
وی ادامه داد: راه‌حل تمام مشکلات لبنان، توافق و مشروعیت عربی است و خروج از آنها باعث افزایش خسارت‌های لبنان، کمک به تغییر هویت آن، زیاده‌روی در توافقنامه الطائف و جستجوی الگوی جدید می‌شود.