زندان اوین

ورودی زندان اوین در شمال تهران

بنا به گزارش سایت کلمه، با گذشت یک هفته از برخورد با زندانیان بند ۳۵۰ اوین، همچنان ۱۱ تن از از زندانیان این بند در انفرادی و تعداد زیادی از زندانیان در اعتصاب غذا هستند و همچنین تعدادی از زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج نیز به این اعتصاب غذا پیوستند.

وب سایت کلمه منعکس کننده اخبار و تحلیل های معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و نزدیک به رهبران در حصر و بند جنبش اعتراضی پس از آن است.

بر اساس این گزارش، دست کم شش نفر از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به برخوردهای صورت گرفته با زندانیان بند ۳۵۰ اوین و در حمایت از اعتصاب غذای این زندانیان از روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت، اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.

در پی اعتراض و مقاومت زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به برنامه بازرسی، سربازان گارد زندان، زندانیان این بند را در روز پنج شنبه هفته گذشته (۲۸فروردین) مورد ضرب و شتم قرار دادند. بر اساس گزارش سایت کلمه «بیش از سی تن از زندانیان مجروح و مضروب شدند و دست کم چهار تن از زندانیان سیاسی به دلیل خونریزی و شکستگی به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده اند. سی و دو نفر نیز به پس از ضرب و جرح به انفرادی منتقل شده اند.»

زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به جرائم سیاسی محکوم هستند و آن ها را زندانیان سیاسی می نامند.

در پی اعلام این حادثه موجی از نگرانی درمیان خانواده های زندانیان سیاسی به وجود آمد و بسیاری از انتقاد ها متوجه اسماعیلی رییس سازمان زندان های ایران شد. البته اسماعیلی در مصاحبه با تلویزیون سراسری ایران اتهام ضرب و شتم و بستری شدن تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ را رد کرد.

متعاقب درگیری پیش آمده، آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران با صدور حکمی غلامحسین اسماعیلی را از ریاست سازمان زندان ها برکنار و وی را به ریاست کل دادگستری استان تهران منصوب کرد.اگرچه در نگاه اول این حکم به معنای برکناری اسماعیلی از مقامش در سازمان زندان ها است، اما در ساختار قوه قضاییه ایران منصب جدید اسماعیلی از مقام پیشین وی، کمتر نیست.

در این میان، سازمان عفو بین‌الملل درباره حمله به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت آنان شده است.

گزارش اخیر سایت کلمه در روز جمعه ۵ اردیبهشت نشان می دهد که گروهی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج با پیوستن به اعتصاب غذا بیانیه ای منتشر کرده اند که در آن با اشاره به “قانون شکنی‌های دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی” گفته‌اند: «موضع‌گیری‌های متناقض رییس (پیشین) سازمان زندان‌ها که مستقیما مقام مسئول محسوب می‌شود، از تکذیب حادثه تا تخفیف و تمسخر قربانیان را شامل می‌شود. موضع‌گیری شبهه‌انگیز وزیر دادگستری و سکوت معنادار وزارت اطلاعات از جمله واکنش‌های غیرقابل توجیه مقامات دولتی محسوب می‌شود.»

مسعود باستانی، سعید مدنی، مهدی محمودیان از جمله امضا کنندگان این بیانیه در بخش دیگری از آن نوشته‌اند: «متاسفانه در سالیان پس از پیروزی انقلاب اصول مربوط به حقوق ملت مندرج در قانون اساسی، بارها از سوی مسئولان کشور نقض شده و قوه‌ قضاییه نیز نه تنها در برابر این تخلفات رفتاری مسئولانه از خود نشان نداد بلکه در بسیاری موارد، خود سردمدار قانون‌شکنی‌ها بوده است.»

در ادامه واکنش‌ها به واقعه بند ۳۵۰ زندان اوین، ۴۰۰ نفر از فعالان مدنی و سیاسی در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواستار پیگیری وقایع زندان اوین شدند. این در حالی است که در نظام حکومتی ایران، دستگاه قضایی خارج از اختیارات دولت ایران فعالیت می کند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ایمان داریم این ایستادگی و آزادگی شما بر تارک تاریخ این مملکت ثبت خواهد شد و سینه ی های سوخته از ظلم این مادران و همسران هرگز از یاد نخواهد برد حقوقدانی را که در برابر باتوم برهنه ی سرهنگ ها یاری شان نمود. در برابر ظلم آشکار ‘پنجشنبه‌ سیاه اوین’ سکوت نکنید. نه مقتضای اخلاق و دیانت و قانون‌گرایی است و نه به مصلحت دولت. واکنش مناسب دولت هم لازمه‌ی تدبیر است و هم حافظ امید.»