با حضور پژوهشگران دانشگاهی و کارشناسان مسائل فرهنگی و علمی در مرکز همایش‌های شومان در اردن، «مؤسسه عبدالحمید شومان» با همکاری «مؤسسه اندیشه عربى» همایش مشترکی دربارهٔ دهمین گزارش از توسعه فرهنگی عربی برگزار کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، در ابتدای همایش مدیر اجرایی مؤسسه شومان والنتینا قسیسیه بر اهمیت تهیه گزارش تأکید کرد و گفت: «پژوهش علمی امروز همچون شاهرگی برای پیشرفت ملت‌هاست. ابتکار نیز همان تطبیق علمی است برای تلاش‌های پژوهشی که می‌تواند از سطح خطراتی که جوامع را تهدید می‌کنند بگذرد و آنها را از وضعیتی به وضعیت دیگر برساند».
او یادآور شد گزارش نویسی «به عنوان گامی مهم می‌تواند لغزش‌های زیادی را که پژوهش علمی عربی از آن رنج می‌برد نشان دهد و در عین حال نگاهی به ضرورت توجه به هوش مصنوعی و انقلاب صنعتی چهارم دارد».
مدیر «مؤسسه الفکر العربی» پروفسور هنری العویط توضیح داد که گزارش نویسی مهم‌ترین وظیفه مؤسسه و در قلب فعالیت‌های آن قرار دارد.
او تأکید کرد، مؤسسه از ابتدای شروع فعالیت خود در سال ۲۰۰۰ مسائل روشنگری، توسعه و پیشرفت در جهان عربی را در اولویت کارهای خود قرارداد.
رئیس دانشگاه البترا عدنان بدران نیز گفت، گزارش «در قالبی کامل و فراگیر شکل گرفت و بین نتایج پژوهش علمی و ابتکار تولید تکنولوژی پل می‌زند. همچنین با توسعه فراگیر و مستمر که سازمان ملل متحد برای تحقق اهداف توسعه ۲۰۳۰ به آن دعوت کرده، مرتبط می‌سازد».
به نظر مدیر شورای ملی پژوهش‌های علمی معین حمزه گزارش نویسی «در دل خود بسیاری از دلایل مهم را دارد به خصوص بحران‌هایی که کشورهای عربی تجربه می‌کنند، نتیجه شکست و کوتاهی ریشه‌دار و عمیق در عینیت بخشیدن به شناخت و به کارگماردن، هموارکردن و بازیابی نتایج آن به منظور کسب اهداف توسعه فراگیر و مستمر است».
دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های عربی عمرو سلامه نیز تأکید کرد، آموزش از حقوق انسان است و نباید او را از آن محروم کرد.
او به بازنگری آیین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی به شکل دوره‌ای دعوت کرد تا بتوان با تحولات جهانی همراه شد.
مدیر اجرایی مرکز اسکوا تکنولوژیا ریم نجداوی گفت، تحقیقاتی که مرکز دربارهٔ توسعه پایدار در سال ۲۰۱۵ انجام داد، نشان داد که حمایت از منظومه ابداع و ابتکار و تشویق سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی و پیشرفت تکنولوژی نمی‌تواند به اهدافش برسد مگر با حمایت‌های دولتی.
او یادآور شد منطقه عربی کمترین پیشرفت را در همه زمینه‌ها دارد و گزارش دعوتی است به افزایش تلاش‌ها در این منطقه و وضعیت کنونی نیاز دارد دولت‌های عربی در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند.
در پایان همایش رئیس آکادمی جهان اسلام در زمینه علوم منیف الزغبی تأکید کرد که ضعف نوآوری در جهان عرب درآمارپایین ثبت ابتکار و اختراع در مقایسه با مثلاً ترکیه و مالزی عینیت می‌یابد، «همان‌طور که کشورهای زیادی در پنج ده گذشته موفق شدند ابزار پژوهش‌های علمی و پیشرفت تکنولوژی و ابتکار را در راه مشارکت در ایجاد توسعه اقتصادی و اجتماعی فراگیر به‌کارگیرند همچون ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند».
گفتنی است گزارش در ۵ بخش و شامل ۲۵ مقاله پژوهشی در ۵۰۰ صفحه تهیه شده‌است.