رئیس جمهور آمریکا، بزرگترین قدرت جهانی، در یک کنفرانس مطبوعاتی، که به مناسبت پایان سال میلادی برگزار شده بود، بیش از یک و ساعت و نیم، سخنرانی کرد بدون اینکه چیز مفیدی درباره مسائل سیاسی بگوید، و یا اینکه سؤال مهمی مطرح کند! پرزیدنت اوباما در سخن گفتن درباره نفوذ به سیستم الکترونیکی شرکت معروف آمریکایی «سونی» در هالیوود، از سوی کره شمالی، که واشنگتن رسماً آنرا به دست داشتن در این عملیات متهم کرده است، بسیار زیاده روی کرد. این در حالی است که وی، یعنی اوباما، درباره مذاکرات کشورش با ایران هیچ صحبتی نکرد، وی درباره سوریه، عراق و روسیه نیز هیچ سخنی نگفت! وی حتی پس از اینکه شروع به پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران کرد، درباره بحران اعراب و اسرائیل حرفی نزد. پر واضح است که پرسشها در کاخ سفید بطور تصادفی مطرح نمی شوند، بلکه به ترتیب و با مکانیسم خاص پرسش می شوند به این دلیل که تنها کسانی که به آنها اجازه مطرح کردن پرسش داده شد، خبرنگاران زن بودند.

درست است که موضوع نفوذ به شرکت سونی، و متوقف شدن پخش فیلم «مصاحبه» توسط کره شمالی، رویداد روز کنفرانس پرزیدنت بود، اما جهان فقط «سونی» نیست! و مهمترین رخدادهای سال ۲۰۱۴، متوقف شدن پخش یک فیلم کمدی نیست، بلکه یک تراژدی واقعی انسانی در عراق و سوریه و غیره…. است. جان انسانها از دست می رود، کشورها تهدید می شوند، امنیت بین المللی با خطرات واقعی مواجه می شود، و هنگامی که پرزیدنت اوباما در کنفرانس مطبوعاتی خود بر رهبری کشورش در جهان تأکید می کند، بهتر این بود که سؤالاتی درباره مهمترین مسائل آمریکا و جهان و دیدگاه رئیس جمهور تنها قدرت جهانی درباره آنها را می شنیدیم. مثلاً چرا مذاکرات با ایران متوقف شد؟

می باید از پرزیدنت توضیحی درباره اینکه چرا وزیر دفاعش استعفا داد یا برکنار شد می شنیدیم؟ و اینکه دیدگاه مقابله با «داعش» چیست؟ آینده عراق را چگونه می بیند؟ چرا تصمیم گرفت به عراق نیرو ارسال کند؟ و نیروهایش را در افغانستان نگه دارد؟ چگونه با جنایات اسد برخورد می کند؟ موضع وی درباره آنچه در استرالیا و پاکستان رخ داد چیست؟ چرا با رئیس جمهور مصر تلفنی گفتگو کرد؟ آیا اوباما به اشتباه خود نسبت به مصر پی برد؟ و به جا بود که با طرح پرسشهایی به پرزیدنت، یا لااقل توضیحی از وی، درباره عمق بحران با روسیه، و توجیهی برای امضای تحریم های جدید، می شنیدیم و اینکه پس از کنفرانس مطبوعاتی اخیرش چه انتظاری از پوتین می رود؟

لذا، جهان انتظارات زیادی از کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور آمریکا داشت، هم پیمانان منتظر شنیدن تضمین بودند و دشمنان می خواستند مطمئن شوند که آیا منظور دولت آمریکا همان است که از زبان مسؤلانش گفته می شود؟ دنیا تنها شرکت سونی نیست. زیرا جوامعی که تحت ستم و خشونتهای خونین و اقدامات جنایتکارانه، مانند آنچه در عراق و سوریه و یمن و لیبی و فلسطین و غیره… اتفاق می افتد، قرار گرفته اند، علاقمند به بحران یک فیلم سینمایی نیستند، زیرا این، از جمله تجملاتی است که آنها از آن بی بهره اند، و به این موضوع اهمیت نمی دهند، بویژه اینکه پرزیدنت اوباما توضیحی درباره پاسخ احتمالی به کره شمالی ارائه نداد، و هیچ سؤال جدی مانند: چه خواهد شد اگر مثلاً کره شمالی، سیستم بانکی یا ناوبری هوایی آمریکا را مورد هجوم الکترونیکی قرار دهد، از او پرسیده نشد.

بنابراین، کسانی که به بابانوئل ایمان دارند باید منتظر شانسی بهتر از آنچه پرزیدنت اوباما در این کنفرانس مطبوعاتی برای جامعه بین المللی به ارمغان آورد، باشند.