هشدار درباره رفتن لبنان زیر گیوتین تحریم‌های بین‌المللی

بیروت: یوسف دیاب

جریان ۱۴ مارس لبنان به رهبری سعد الحریری از موضع‌گیری میشال عون رییس جمهور لبنان در دفاع از سلاح «حزب الله» انتقاد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، به نظر می‌رسد هماهنگی‌ها‌ بین میشال عون و حزب الله در سطح بالایی به سر می‌برد. عون در یک مصاحبه رسانه‌ای با مجله معروف فرانسوی «لوفیگارو» تاکید کرد: «حزب الله از اسلحه خود در داخل لبنان استفاده نخواهد کرد».
این اظهارات عون باعث شد که حزب الله لبنان از موضع‌گیری وی قدردانی کند، به گونه‌ای که نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله وی را به «کاپیتان کشتی مقاومت و دارای تاریخ شرافت‌مندانه در مبارزه با اشغالگری اسرائیل و تروریست تکفیری» توصیف کند.
احزاب و جریان‌های مخالف حزب الله از اظهارات خطرناک رئیس جمهور لبنان و تاثیر منفی آن بر شرایط داخلی و همچنین قراردادن این کشور زیر گیوتین تحریم‌های بین‌المللی، ابراز نگرانی کردند.
در همین راستا آنتوان زهرا نمایده سابق پارلمان و عضو توده «جمهوری قدرت‌مند» گفت: «دفاع میشال عون رئیس جمهور لبنان از اسلحه حزب الله، بیان‌گوی سیاست‌های رسمی و فعلی این کشور نیست و می‌بایست درباره این موضوع جنجال برانگیز محافظه‌کارانه عمل می‌کرد».
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تاکید کرد: «اظهارات عون، لبنان و لبنانی‌ها را گرفتار می‌کند، به ویژه اگر سلاح حزب الله را با مسائل مهم خاورمیانه گره بزند».
آنتوان زهرا با هشداردادن به این‌گونه موضع‌گیری‌ها، آن را عامل برهم زدن تفاهم‌نامه‌های بزرگ سیاسی دانست.
نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان سخنان میشال عون را ستود و موضع‌گیری وی را مستقل، شرافت‌مند و مسئولانه خواند و اظهارات وی را در راستای وحدت ملی لبنان دانست که هیچگونه تبعیت یا اشغال را نمی‌پذیرد.
وی شخصیت عون را به عنوان «ضامن ثبات لبنان» عنوان کرد و گفت: «تاریخ مبارزات عون ضد اشغالگری اسرائیل جهت آزادی لبنان یک پیشینه‌ای پر افتخار است».
از سوی دیگر مصطفی علوش، عضو جریان المستقبل، سخنان نعیم قاسم را باعث شرمساری دانست و گفت: «حزب الله می‌خواهد از او یک پوشش قانونی برای خود درست کند فراتر از آنچه که تا حالا به دست آورده است».
وی افزود: «اظهارات عون درباره حزب الله در باب تعارف و جبران است اما افکار عمومی جهان درباره حزب الله را تغییر نخواهد داد و تاثیر نخواهد گذاشت… موضع‌گیری عون درباره سلاح حزب الله شکاف داخلی را بیشتر می‌کند و لبنان را بی دفاع زیر گیوتین تحریم‌های بین‌المللی می‌برد».
از طرفی دیگر فارس سعید هماهنگ‌کننده دبیرخانه جریان ۱۴ مارس به الشرق الاوسط گفت: «میشال عون از همان لحظه اول پس از توافق با حزب الله، یک پوشش مسیحی برای آن و اکنون یک پوشش قانونی ایجاد کرد».
وی تاکید کرد: «کسانی که عون را به عنوان رئیس جمهور لبنان انتخاب کردند، بر این اساس بود که وی یک نقش معتدلانه را بازی کند اما امروز نشان داد یک سرپوشی برای حزب الله است. حزبی که در لیست سیاه جهانی تروریست قرار گرفته است … وی با این موضع گیری ، لبنان و مسیحیان کشور را در معرض خطر‌های داخلی و خارجی قرار می‌دهد و ممکن است تمام قدرت‌های حامی لبنان ، دست از حمایت آن بردارند».