۸۷% از مراکز سعودی ملزم به اجرای طرح بومی‌سازی و استفاده از نیروی کار زن شدند
وزارت کار و توسعه اجتماعی پادشاهی عربی سعودی اعلام کرد که طی بازرسی‌های به عمل آمده در تمام مناطق کشور مشخص شد که ۱۰۱٫۰۲ مرکز خرید- ۸۷ درصد آنها- به اجرای دستور العمل «بومی سازی و استفاده از نیروی کار زن در مراکز خرید زنانه»  پایبند بوده در حالی که ۱۰٫۵۸ – ۱۳ درصد آنها- از این قانون تبعیت نکرده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، «خالد ابا الخیل» سخنگوی وزارت کار و توسعه اجتماعی سعودی گفت که این وزارت با همکاری برخی از سازمان‌های دولتی دیگر، تعداد  ۱۱۱ هزار مورد گشت بازرسی از مراکز خرید و فروشگاه‌ها داشته است تا از ملزم بودن بخش خصوصی به دستورالعملی که از ابتدای سال ۲۰۱۸ عملی شد و هم اکنون در مرحله سوم به سر می‌برد، اطمینان حاصل کنند.
ابا الخیل اشاره کرد که گروه‌های بازرسی در حین گشت، ۱۰٫۱۸۰ متخلف را کشف و ضبط کرند که ۵٫۳۸۶ مورد از آنها از قانون بومی سازی پیروی نکرده و ۳٫۴۸۵ عدد دیگر از قانون استفاده از نیروی کار زن تخلف کرده‌اند.
دوره سوم دستور «بومی سازی و استفاده از نیروی کار زن در مراکز خرید زنانه» از اواخر اکتوبر گذشته در سعودی شروع شد و شامل بخش‌هایی است که در زمینه فروش عطر، کفش، کیف، جوراب زنانه، لباس زنانه فعالیت می‌کنند و همچنین غرفه‌های فروش لوازم زنانه، بخش‌های زنانه فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های پارچه‌های زنانه را نیز در بر می‌گیرد.
در دوره سوم اجرای این دستورالعمل، مغازه‌های کوچکی که به خرید و فروش لباس عروس، عباهای زنانه، زیور آلات، پیراهن‌های زنانه و وسایل مورد نیاز مادر مشغول هستند، نیز مشمول آن شدند همین طور که داروخانه‌هایی که در مراکز تجاری سرپوشیده به فروش زیورآلات و لوازم آرایشی مشغول هستند نیز به اجرای این دستور ملزم شدند.
در همین راستا صندوق توسعه منابع انسانی «هدف» سعودی، برای حمایت از زنان شاغل خدماتی ارائه داده است که از جمله آنها برنامه نگهداری از کودکان تحت عنوان «قره» و برنامه نقل و انتقال زنان شاغل تحت عنوان «وصول» می‌باشد که هدف از آن افزایش تعداد زنان سعودیِ فعال در بازار کار است.