۳ کشته روسی در سوریه.. نیروهای نظامی آماده عملیات بزرگی در لاذقیه می شوند

مبارزانی از جنبش احرار الشام در حال بررسی قطعات باقیمانده از لاشه یک هواپیمای بدون هویت که در روستای معرشمارین در جنوب ادلب در سوریه سقوط کرد – عکس از رویترز

مبارزانی از جنبش احرار الشام در حال بررسی قطعات باقیمانده از لاشه یک هواپیمای بدون هویت که در روستای معرشمارین در جنوب ادلب در سوریه سقوط کرد – عکس از رویترز

روز گذشته آنکارا در موضع گیری خود در برابر امکان پذیرش ابقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت برای یک دوره انتقالی به مدت ۶ ماه، نرمش به خرج داد، و بر ضرورت وجود تضمین های ثابت و قطعی برای کنار رفتن او در پایان دوره انتقالی تأکید کرد. آنکارا موضع گیری جدید خود را، پاسخ به تلاش های متحدانش، یعنی ایالات متحده آمریکا، توجیه کرد.

یک منبع در نخست وزیری ترکیه برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که مسئله ابقای اسد در قدرت در چارچوب هیچ راه حلی وارد نیست. اما از دیدگاه این منبع، حل و فصل سیاسی ممکن است برخی امتیازات را تحمیل کند،  که ممکن است ابقای اسد در قدرت برای مرحله انتقالی از جمله آن ها باشد. با وجود این که آنکارا «هیچ فایده ای» در باقی ماندن اسد در دوره انتقالی نمی بیند، اما اگر این کار، کلیدی برای حل بحران سوریه باشد، با آن مخالفتی نمی کند. این منبع همچنین اشاره کرد که آنکارا هنوز موضع نهایی خود را مشخص نکرده است، اما  اگر تضمینی قطعی برای خروج اسد وجود داشته باشد، این احتمال را ممکن می داند.

در همین راستا، فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز گذشته گفت: «انگلیس می خواهد که اسد در یکی از مراحل توافقنامه ای که قدرت های جهانی برای پایان دادن به جنگ سوریه بر آن توافق می کنند، کنار برود».

اما در زمینه میدانی، بنا به گزارش «رویترز» به نقل از یک منبع نظامی در دمشق، دست کم سه روسی از نیروهایی که در کنار نیروهای اسد می جنگند کشته شدند. چندین نفر دیگر نیز بر اثر سقوط خمپاره ای بر روی موضع آن ها در منطقه نبی یونس در استان ساحلی لاذقیه، زخمی شدند. رامی عبد الرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفت، گمان نمی کند که کشته شدگان از نیروهای نظامی روسیه باشند بلکه احتمالاً از نیروهای داوطلب هستند.

از سوی دیگر منابعی از مخالفان سوری نیز به نوبه خود گفتند که نظام خود را برای نبرد گسترده زمینی در حومه لاذقیه آماده می کند.