سمیر جعجع رییس حزب "نیروهای لبنانی" – الشرق الاوسط

سمیر جعجع رییس حزب “نیروهای لبنانی” – الشرق الاوسط

بیروت، ثائر عباس – سمیر جعجع رییس حزب “نیروهای لبنانی” مسیحیان شرق را با وجود رویدادهای جاری به رها نکردن سرزمینشان فراخواند، «چرا که آنها در این سرزمین غریبه نیستند بلکه از متن آن برخاسته اند.» به باور جعجع مسیحیان با مشکلاتی روبرو هستند که بقیه مردم نیز از همان رنج می برند و فقط مسیحیان مورد هدف قرار گرفته نشده اند ولی آنان اقلیتی هستند که آسیب پذیرتر از بقیه به شمار می روند.

جعجع در گفتگو با “الشرق الاوسط” ضمن رد نظریه “همپیمانی اقلیت ها” در منطقه گفت «مسیحیان از ویژگی هایی برخوردارند که مانع همپیمانی آنها با رژیم های همانند رژیم سوریه می شود. رژیم سوریه بیش از هرکس دیگری به مسیحیان لبنان و سوریه آسیب زد و باعث مهاجرت شمار بسیاری از آنان شد.»

جعجع افزود که زمان از اقدامات وحشیانه ومجرمانه سازمان (داعش) نکاسته است ولی در عین حال تاکید کرد «از آنها هراسی ندارد چرا که (داعشی ها) هنگامی که ببینند کسی آماده پیکار با آنان است عقب نشینی می کنند.» وی با ستایش از موضع گیری «قاطع وآشکار عربستان سعودی» دراین باره گفت: «این سازمان بزرگ ترین چالش پیش روی بشریت است.»

متن مصاحبه به شرح زیر است:

الشرق الاوسط: آیا شما نگران اوضاع مسیحیان شرق و منطقه هستید؟

سمیر جعجع: رویدادهایی که گریبانگیر مسیحیان شرق شده دردناک و خطرناک هستند. ولی ما باید این مساله را در چارچوب درست و طبیعی خود بررسی کنیم. برخی با این قضیه به تجارت پرداخته اند ولی وضع مسیحیان باید در راستای یک نبرد عظیم در خاورمیانه بررسی شود که دامنه این نبرد نه تنها به آنها بلکه به کلیه اقشار جوامع چه اسلامی و چه غیراسلامی رسیده است. این نکته تصحیح کننده مهم است تا اینکه کسی تصور نکند که این نبرد به ویژه مسیحیان را مورد هدف قرار داده است.

آنچه برای مسیحیان اتفاق می افتد بسیار دردناک است ولی نباید به گریستن بر ویرانه ها اکتفا کنیم بلکه باید همگی ضمن حالت آماده باش درکنار آنها بایستیم.

مسیحیان شرق تا چه هنگامی یارای مقاومت در مقابل این اوضاع دارند؟

آنها باید ایستادگی کنند چرا که در این سرزمین غریبه نیستند بلکه از متن آن برخاسته اند. به ویژه مسیحیان ساکن در منطقه دشت نینوا که اساس فرهنگ آن منطقه قلمداد می شوند حالا چه آشوری باشند یا کلدانی یا سومری و یا سریانی. آنها از جای دیگری به این منطقه کوچ نکرده اند و یا اینکه به تازگی وارد این منطقه نشده اند. آنها باید با هم متحد شده و سرزمین خود را رها نکنند. بدون شک این کار دشواری است که ما باید به آنها در این زمینه کمک کنیم. ولی در وهله اول آنها باید به سرزمین خود چنگ بزنند چرا که این سرزمین متعلق به آنهااست.

نظر شما درباره نظریه همپیمانی اقلیت ها در منطقه چیست؟ برخی با ترویج این نظریه معتقدند که یک غول بزرگی وارد منطقه خواهد شد و باید اقلیت ها با هم متحد شده تا بتوانند از خودشان دفاع کنند؟

من با این نظریه موافق نیستم. اقلیت ها چه کسانی هستند؟ مثلا رژیم سوریه مسیحیان را اقلیت می داند. آیا یک فرد مسیحی عاقل برخوردار از ارزش های انسانی که بخشی از انجیل را از بر کرده حاضر است این رژیم را تایید کند؟ بدون شک خیر.

دوم اینکه چه کسی بیشترین آسیب را به مسیحیان سوریه و لبنان وارد کرد؟ خود رژیم سوریه. مسیحیان سوریه به دلیل اقدامات سابق رژیم این کشور را ترک کردند. آنها شاید رفته رفته بعد از رژیم اسد نیز از سوریه مهاجرت کنند. رژیم اسد گفت که برای کمک به مسیحیان وارد لبنان شد ولی او تنها طرفی بود که عملا کمر مسیحیان را شکست.

در جریان رویدادهای سال ۱۹۹۰ دو حزب بزرگ مسیحی در لبنان فعالیت می کردند، حزب نیروهای لبنانی و حزب جریان ملی آزاد. چه کسی به آنان ضربه زد؟ رژیم حافظ اسد و بعدها رژیم بشار اسد. سران یکی از این حزب به دلیل هراس از رژیم سوریه به فرانسه گریخت و رژیم سوریه دومی را که نتوانست بترساند ترور کرد که این ترور ناکام ماند و سپس به زندان انداخت. بنا بر این تعریف ها همپیمانی اقلیت ها به چه شکلی خواهد بود؟

از سوی دیگر ما به عنوان مسیحی سلسله ارزشهای معین و طرح معینی درباره خاورمیانه داریم. ما با کسی که برنامه هایش با این برنامه ها شباهت داشته باشد وارد همپیمانی شده و با کسی که برنامه هایش در تضاد با برنامه هایمان باشد خصومت می ورزیم. معیار ما به این شکل است.

ایراد برخی به شما این است که از اهمیت “داعش” و همتایانش کاستی، آیا از این پدیده هراسی ندارید؟

من از اهمیت اقدامات وحشیانه و مجرمانه “داعش” نکاستم ومعتقدم که آنها گروهی مجرم و منحرف هستند. چرا که تصور نمی کنم هیچ انسانی با هر باور و عقیده ای بتواند فرد دیگری را که اسیر دست وی است با کمال خونسردی روبروی دوربین بکشد. این اقدامات در قرون وسطی روی داده و به جز نازی ها کسی به چنین اعمالی دست نزده است.

ولی اکنون “داعشی ها” به این اقدامات روی آورده اند. به عقیده من داعشی ها و بنا بر رفتار و باور عملی ونه ظاهری شان از المان های ادامه حیات یا ساختن امور جدی برخوردار نیستند. موجودیت آنها به دلیل وضعیت هرج و مرج گسترده در سوریه و عراق است. در صورت وجود کمترین نظام و حکومتی آنها محو خواهند شد. من بنا بر این تعریف و برداشت از آنها هراسی ندارم. نه اینکه من جرم و وحشیگری و خوی ویرانگری آنها را ملاحظه نمی کنم بلکه معتقدم داعشی ها در برابر کسانی که حاضر به نبرد با آنها باشند عقب نشینی می کنند.

آنها سد موصل را تصرف کردند ولی دو روز نگذشته بود که به دلیل درگیری با طرف های دیگر از سد موصل خارج شدند. ما نباید تصور کنیم که داعشی ها به دلیل ظهور در مناطق فراوان ارتش قدرتمندی هستند که در مقابل هیچ نیروی به جز نیروهای ناتو تسلیم نمی شوند. با وجود تاکید بر درندگی آنها می توان گفت، آنها به قرون قبل از جاهلیت تعلق دارند و این چیزی است که باعث عدم هراس از آنان می شود.

نکته اول اینکه هزاران سال است که هیچ چیزی باعث هراس ما در خاورمیانه نشده است. دوم اینکه آنها طبیعتا بذر نابودی و فنا را با خود حمل می کنند و این موجب هراس من از آنان شده است.

ممکن است بیشتر توضیح دهید؟

باورها و رفتار داعشیان باعث متحد شدن همه جهان علیه آنان شده است. کردها و سنی های معتدل و قبایل و شیعیان همگی بر علیه آنها جبهه گرفته اند. ما در مدت اخیر ملاحظه کردیم که چقدر این جریان ها از هم دور بودند ولی اکنون همه آنان بر علیه این سازمان متحد شده و گرد هم آمده اند. حتی رییس جمهور آمریکا باراک اوباما فورا دستور حمله هوایی صادر کرد. وی کسی بود که به دخالت برون مرزی آمریکا باور نداشت. این گروه بسیار درنده خو هستند ولی اقدامات آنان با شکست روبرو خواهد شد.

راه مقابله با آنها در این مرحله چیست؟

مقابله کامل و بی پروایانه. نمی توان با گروه هایی همانند “داعش” به غیر از مقابله کامل تا نابودی به شکل دیگری رفتار کرد. باید آنها را نابود کرد چرا که آنها بیشترین آسیب را به اسلام رساندند، به این خاطر عربستان سعودی موضع گیری صریح و قاطعی در این خصوص داشت. این سازمان طبیعتا بزرگ ترین چالش پیش روی بشریت است. چنین افرادی نمی توانند در قرن ۲۱ حضور داشته باشند. انگار که بشریت در طی این ۲۱ قرن هیچ دستاوردی نداشته و انگار که تمدن ها و فرهنگ ها و تعریف ها به وجود نیامده اند. “داعش” کاملا بر خلاف انسانیت و دین اسلام و مسیحیت است. آنها سرطانی هستند که باید در اسرع وقت ریشه کن شود.

آیا از نفوذ آنها در لبنان هراس دارید؟

خیر.

ولی برخی جریان های سیاسی همانند جریان ملی آزاد نسبت به خطر داعش هشدار داده اند.

برخی احزاب سیاسی فقط به ارعاب مسیحیان می پردازند. اگر در عراق “داعش” نفوذ کرده چه کسی گفته که آنها وارد لبنان می شود یا اینکه اصلا می توانند به لبنان برسند. اگر آنها به لبنان برسند این کشور به گورستان آنها بدل خواهد شد.