دیدار دونالد ترامپ با ولیعهد عربستان سعودی

حمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

ترامپ و جانشین ولیعهد پادشاهی سعودی، جمهوری اسلامی را تهدیدی برای امنیت منطقه ارزیابی کردند. شاهزاده محمد بن سلمان برجام را بسیار خطرناک توصیف کرد و ترامپ نیز گفت که توافق هسته‌ای با ایران منافع آمریکا را تامین نمی‌کند.

مشاور جانشین ولیعهد عربستان به خبرنگار رویترز گفت دیدار روز ۱۴ مارس ترامپ و نماینده پادشاهی عربستان “چرخشی تاریخی” در مناسبات دو کشور است. او گفت که عربستان و متحدان عربش در منطقه به دونالد ترامپ به ‌مثابه یک متحد استراتژیک می‌نگرند. این در حالی است که مناسبات عربستان سعودی با دولت اوباما، به‌ویژه پس از توافق‌هسته‌ای با ایران آسیب دیده بود.

مشاور جانشین ولیعهد عربستان سعودی این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی کرده و آن را نقطه عطف “چرخشی تاریخی” در مناسبات دو کشور عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا دانسته است. او گفت که عربستان و متحدان عربش در منطقه به دونالد ترامپ به ‌مثابه یک متحد استراتژیک می‌نگرند.

وی گفته است که در دوره زمامداری باراک اوباما، دولت آمریکا روابط و نزدیکی دو کشور کمی خدشه دار شده بود، ولی با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور در مسائل امنیتی منطقه فراهم شده است.

در این دیدار علاوه بر مسایل امنیتی و سیاسی در مورد زمینه های همکاری اقتصادی بین دو کشور نیز مطرح شد.