عباس معروفی

عباس معروفی

عباس معروفی نویسنده ایرانی، در وبلاگ خود از رد دعوت جشنواره بین‌المللی ادبیات اورشلیم برای شرکت در جشنواره امسال خبر داده است.

آقای معروفی نوشته علی‌رغم این که شرکت در جشنواره اورشلیم می‌توانست “فرصتی باشد برای راه یافتن به محافل و فستیوال‌های مهم دیگر” و همچنین “دهن‌کجی به سیاست‌های غلط فرهنگی” جمهوری اسلامی ایران، اما دعوت این جشنواره را نپذیرفته است.

وی علت این اقدام خود را چنین توضیح داده است: “حضور من در اورشلیم رابطه‌ی مرا با بسیاری از خوانندگانم در داخل ایران قطع می‌کند. خوانندگانم با اکراه و ترس به سراغم می‌آیند. ناشرم برای انتشار کتابم در ایران به دردسر می‌افتد. حضورم در فستیوال ادبی اورشلیم هیچ سودی برای من و مردم پیوسته به من نداشت جز اینکه شهرت جهانی‌ام را پررنگ‌تر می‌کرد اما من مدام ناچار به توضیح و توجیه می‌شدم، و زندگی‌ام مثل خیلی‌ها می‌شد نکبت.”

این نویسنده مقیم آلمان اضافه کرده که از این شعار متنفر است: “ما به عنوان سفیران فرهنگی باید تابوها را بشکنیم، به اسراییل برویم و راه آشتی را بین دو ملت باز کنیم”.

اشاره عباس معروفی به اظهارات محسن مخملباف، فیلسماز ایرانی است که به تازگی در جشنواره فیلم اورشلیم حضور یافت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

سفر آقای مخملباف به اسرائیل که در نوع خود بسیار نادر بود، در شرایطی صورت گرفت که رهبران هر دو کشور ایران و اسرائیل یکدیگر را به حمله نظامی تهدید می‌کنند.

معروفی در مطلب خود تأکید کرده: “راستش کینه و اختلاف احمقانه بین سران رژیم جمهوری اسلامی و سران رژیم اسراییل آنقدر عمیق و جدی است که با رفت و آمد امثال من هرگز آشتی ایجاد نمی‌شود. خودمان را خر نکنیم که این مقدمه‌ی عوامفریبی است.”

هم عباس معروفی و هم محسن مخملباف به علت فشارهای سیاسی مجبور به ترک ایران شده‌اند و اکنون در خارج از وطن‌شان زندگی می‌کنند.

سفر شهروندان ایران به اسرائیل یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است. با این حال پیش از انقلاب ایران، کسانی چون جلال آل‌احمد که اکنون مورد تأیید حکومت جمهوری اسلامی است و جایزه‌ای دولتی به نام او در ایران تأسیس شده، به اسرائیل سفر می‌کردند.

آل‌احمد سال ۱۳۴۱ به اسرائیل سفر کرد و کتابی با عنوان “سفر به ولایت عزرائیل” به چاپ رساند.

به غیر از حساسیت‌هایی که درباره سفر به اسرائیل وجود دارد، شاید بخشی از علل این تصمیم عباس معروفی به نظرات بعضی از نویسندگان آلمانی نظیر گونتر گراس برنده جایزه نوبل، درباره اسرائیل نیز مربوط باشد.

این نویسنده مشهور آلمانی پارسال با سرودن شعری، اسرائیل را “بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت خاورمیانه” دانست.

علی‌ عبداللهی، مترجم ادبیات آلمانی نیز به تازگی درباره دیدارش با گونتر گراس نوشته است: “گراس می‌گفت اگر وضعیت جسمی‌اش اجازه می‌داد و پزشکان ایرادی نمی‌گرفتند، بدش نمی‌آمد به ایران بیاید تا مقامات اسرائیل را عصبانی کند!”