دو زن به همراه بچه هایشان در خیابان کنار آوارهای ساختمانی نزدیک کمپ یرموک ایستاده اند. عکس از آسوشیتد پرس – 4 فوریه 2014

دو زن به همراه بچه هایشان در خیابان کنار آوارهای ساختمانی نزدیک کمپ یرموک ایستاده اند. عکس از آسوشیتد پرس – ۴ فوریه ۲۰۱۴

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که به دلیل بالا گرفتن درگیری ها در پایتخت سوریه، غذارسانی به مردم این منطقه متوقف شده است.

کریس گانس سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه روز دوشنبه سوم مارچ اعلام کرده است که درگیری ها در دمشق پایتخت سوریه بالا گرفته است و به همین علت فعالیت های کمک و غذا رسانی به مردم غیر ممکن شده است.

کریس گانس در این بیانیه می افزاید که سازمان ملل در تلاش برای رایزنی با گروه های درگیر است تا بتواند کمک رسانی به پناهجویان فلسطینی که در منطقه یرموک در دمشق هستند، را دوباره از سر بگیرد.

طبق آخرین آمارهای سازمان ملل در حال حاضر ۱۸ هزار تن در اردوگاه آوارگان یرموک ساکن هستند که از ماه ژوئن تحت محاصره ارتش قرار گرفته و در وضعیت وخیمی زندگی می کنند.

به گفته ساکنان، در حال حاضر غذا و دارو در این اردوگاه نایاب شده است تا حدی که برای تهیه یک کیلوگرم برنج باید هزینه‌ای معادل ۱۰۰ دلار پرداخت کرد.

به گزارش سازمان نظارت بر حقوق بشر در سوریه تاکنون ۷۸ تن از جمله ۲۵ زن و سه کودک در یرموک در اثر این کمبودها جان خود را از دست داده‌اند.

گفته می شود شیر خشک برای کودکان، واکسن‌های فلج اطفال برای نوزادها و مواد غذایی اساسی‌ترین نیازها در اردوگاه یرموک به شمار می‌روند که نهادهای بین المللی به سختی می توانند آنها را به دست آوارگان برسانند.

یرموک که زمانی اردوگاه فلسطینی‌ها در دمشق بود، به تدریج و با آغاز جنگ داخلی به محل زندگی برخی سوری‌ها نیز تبدیل شد و برخی از نیروهای مسلح نیز در این منطقه وارد شدند که زندگی ساکنان آن را با مشکلات زیاید روبرو کرد.

درگیری های این منطقه موجب شد تا کمک رسانی به فلسطینی های پناهجو محدود و با مشکل روبرو شود، از اینرو این سازمان بین المللی خواستار تخلیه نیروهای مسلح از منطقه یرموک شد.

گروه فلسطین در سوریه و دو طرف درگیر سوریه ۹ فوریه توافقنامه پایان بحران اردوگاه یرموک را امضا کردند. براساس این توافقنامه، روند آشتی اردوگاه یرموک دهم فوریه آغاز شد و برخی از نیروهای مسلح خارجی از اردوگاه خارج می شوند و نیروهای مسلح فلسطین بعضی از بخش های نظامی را تحویل گرفته است.