صدها تن از معترضان عراقی روز جمعه (۳۱ آگوست) ضمن تلاش برای یورش به مقر استانداری بصره در جنوب کشور سنگ پرتاب می کردند. معترضان در این استان نفت خیز خواستار برخورداری از خدمات عمومی و مقابله با فساد هستند.

برخی از معترضان لاستیک خودروهای مقابل ساختمان استانداری را آتش زدند. درگیری میان پلیس ضد شورش و معترضان رخ داده و ماموران برای برخورد با معترضان گاز شلیک آور پرتاب کردند. بنا به اطلاعات به دست رسیده در این درگیری ها کسی زخمی نشده است.

معترضان حدود ساعت هفت شب به وقت محلی (۴ عصر به وقت گرینویچ) بخشی از دیوار بتنی اطراف این ساختمان را تخریب کرده و به سمت ساختمان کوکتل مولوتوف پرتاب می کردند و شعارهای ضد دولت سر می دادند.

شهرهای شیعه نشین در جنوب عراق صحنه اعتراضات گسترده است. مردم در اعتراض به بی توجهی حکومت به این مناطق و قطعی مکرر برق در تابستان و بیکاری و کمبود خدمات دولتی و گسترش فساد به خیابان ها ریختند.

وزیر برق عراق در ماه گذشته توسط حیدر العبادی نخست وزیر عراق برکنار شد. حیدر العبادی پیشتر گفته بود مسئولانی که مقصر کمبود خدمات در بصره (دومین شهر بزرگ عراق) هستند مورد بازخواست قرار می گیرند.

اعتراض های روز افزون مردمی در حالی صورت می گیرد که سیاستمداران عراق درگیر تشکیل کابینه به دنبال اجرای انتخابات مجلس در ماه مه هستند. آیت الله علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق حمایت خود را از اعتراضات مردمی اعلام کرد.

اعتراضات روز جمعه (۳۱ آگوست) به دلیل شوری آب بصره بود که به گفته مردم این استان قابل آشامیدن نیست.

زیر ساختارهای شهر بصره به دلیل بی توجهی و عدم سرمایه گذاری چندین ساله دچار فرسودگی شده اند. این وضعیت موجب نارضایتی گسترده مردم شده و حالا ساکنان منطقه می گوید که چرا با وجود منابع سرشار نفتی استانشان که پول آن به جیب دولت فدرال می رود باید به چنین حال و روزی بیفتند.