طی ۱۰۰ روز… کشتی های بین المللی امداد رسانی تنها در بندر الحدیده «حوثی» پهلو می گیرند * درگیری های شدید در تعز و مأرب

جنگجویی از مقاومت مردمی یمن در حال خواند قرآن در زمان استراحت در پایگاه خود در شهر تعز – عکس از رویترز

جنگجویی از مقاومت مردمی یمن در حال خواند قرآن در زمان استراحت در پایگاه خود در شهر تعز – عکس از رویترز

منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که بین فرماندهان حوثی و و نیروهای گارد ریاست جمهوری وفادار به علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن در ضالع، پس از شکست هایی که در منطقه خوردند، درگیری هایی صورت گرفت.

این منابع گفتند: « پس از عقب نشینی و شکست سنگین در نبرد سحرگاه شنبه در دو جبهه الحجوف و السراو در شرق منطقه سناح در استان ضالع، که منجر به از دست دادن اسلحه و نفرات زیادی از آن ها شد، بین فرماندهان شورشی و شبه نظامیان مسلح اختلاف شدیدی در گرفت». منابع افزودند: «این اختلاف گسترده شد به تبادل اتهامات تبدیل شد و سپس به دعوا و پس از آن به درگیری مسلح انجامید».

با این حال منابعی از مقامات حوثی در صنعا به «الشرق الأوسط» گفتند که اختلافات به علت نزاع بر سر مشتقات نفتی، در سایه بحران سوخت، صورت گرفت.

در همین راستا، مسؤلان محلی در یمن بار دیگر سازمان ملل را، به قطع کمک های امدادی از شهر جنوبی عدن، و ارسال کشتی های امداد رسانی به بندر الحدیده که تحت تسلط شورشیان است، متهم کردند و به «الشرق الأوسط» گفتند که این کشتی ها در طول ۱۰۰ روز گذشته به جز در بندرگاه الحدیده، جایی پهلو نگرفتند.

صخر الوجیه، وزیر دارایی سابق یمن به نوبه خود، صالح را متهم کرد که کمک های بین المللی ارسالی به یمن را به نفع خود مورد استفاده قرار می دهد. الوجیه به «الشرق الأوسط» گفت: «صالح برای غارت از ۵ منبع راه هایی گوناگونی را به کار می برد؛ این منابع عبارتند از: درآمدهای نفتی، مالیات، گمرک، گاز و حقوق ماهانه مشاغل جعلی در نیروهای مسلح».

اما در زمینه میدانی، روز گذشته درگیری ها در دو شهر تعز و مأرب شدت گرفت. در همین حال «الشرق الأوسط» از منابع آگاه اطلاع یافت که نیرویی متشکل از ۵ هزار جنگجو از جوانان جنبش جنوبی، آموزش های نظامی خود را در کشورهای عربی به پایان رساندند و برای نبرد آزاد سازی عدن آماده شده اند.