درگیری‌های مسلحانه خطر مرگ و میر کودکان را در آفریقا افزایش می‌دهد

یک کودک سال گذشته بر اثر سوء تغذیه در یکی از مراکز درمانی جمهوری دموکراتیک کنگو مورد معالجه قرار گرفت (گتی)

براساس داده‌هایی که مجله «لنست» منتشر کرد درگیری‌های مسلحانه‌ای که در میان سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ در همه جای قاره آفریقا صورت گرفته است جان ۵ میلیون کودک زیر ۵ سال را گرفته است.
به گزارش الشرق الاوسط، همچنین ۳ میلیون کودک شیرخوار بین ۱ سال و پایین‌تر در همین درگیری‌ها کشته شده‌اند. و این آمار خیلی بیشتر از آماری است که قبلا در این خصوص ثبت شد است.
این مطالعه بر روی ضررهای جانی کودکانی صورت گرفته که خود در این درگیری‌ها شرکت نداشته‌اند ولی در حین آنها جان خود را از دست داده‌اند. کودکانی که بر اثر بیماری‌های واگیرداری همچون حصبه جان داده‌اند در حالی‌که که می‌توانسته‌اند به راحتی در برابر انها واکسینه شوند، و یا کودکانی که بر اثر سوء تغذیه جان سپرده‌اند، از دیگر موارد مطالعه این پژوهش بوده‌اند. این پژوهش همچنین بر ضرورت واکسیناسیون کودکانی که در محل‌های درگیری‌ها زندگی می‌کنند تاکید کرده است.
دکتر «ایران بن دیوید» استاد دانشگاه استنفود که بر این پژوهش نظارت داشته است می‌گوید: «پژوهش ما نشان می‌دهد که درگیری‌های مسلحانه در همه جای آفریقا باعث کشته شدن بسیاری از کودکان شده است و آن‌طور که پیداست این درگیری‌ها هر روز بیشتر شده و این امر باعث افزایش خطر مرگ و میر کودکان در همه جای آفریقا طی سال‌های آینده می‌شود».
دکتر بن دیوید همچنین اشاره می‌کند که «جنگ جدید آثاری کشنده و غیرمستقیم بر جوامع دارد که از جمله این آثار، منتشرشدن بیماری‌های واگیردار- که به راحتی می‌توان در برابر آنها واکسینه شد-، سوءتغذیه در کودکان، تعطیل شدن خدمات اولیه همچون آب، بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی از مادران است. و آمار بالای مرگ و میر یکی از چالش‌هایی است که تلاش‌های تحقق توسعه پایدار را در کشورهای آفریقایی با مشکل مواجه می‌کند.»
شایان ذکر است که میزان مرگ و میر در شیرخوارگان بیش از میزان مرگ و میر در آنهایی است که در اثر درگیری‌های مسلحانه جان می‌دهند و به عبارت دیگر نسبت آنها سه به یک است.
از سال ۱۹۸۹ سه چهارم درگیری‌های مسلحانه‌ای که در قاره آفریقا شکل گرفت غیر نظامی بودند. تاثیر درگیری‌های مسلحانه‌ای که طی جنگ‌های داخلی، شورش و اختلافات کشوری صورت می‌گیرد بر میزان مرگ و میر کودکان بسیار بالا و غیر قابل هضم است.
برای روشن شدن این موضوع پژوهشگران به تحلیل داده‌های “اوپسالا” پرداختند. داده‌ها حاکی از آن بود که در ۳۵ کشور از ۵۴ کشور آفریقایی در بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ ، تعداد  ۱۵۴۱۱ درگیری مسلحانه صورت گرفته است. سپس این پژوهشگران خطر مرگ و میر شیرخوارگان (کمتر از یک سال) و کودکان کمتر از ۵ سال را در مناطقی که درگیری‌های مسلحانه –و تبعات آن که مدت‌ها ادامه دارد- در آن صورت گرفته است اندازه گرفتند و متوسط میزان مرگ و میر کودکان در کشورهای آفریقایی چیزی حدود ۶۷ کودک از هر ۱۰۰۰ کودک عنوان شد.
از دیگر نتایج پژوهش این بود که کودکانی که در فاصله ۵۰ کیلومتری مناطق درگیری قرار دارند در سال اول زندگی خود ۷٫۷ درصد بیشتر از کودکانی که در خارج از مناطق درگیری متولد می‌شوند در معرض خطر مرگ قرار دارند.(این میانگین ، متوسط ۵٫۲ درصد از هر ۱۰۰۰ کودک است و بیشتر از آماری است که قبلا ارائه شده است).
پژوهشگران عنوان کردند که درگیری‌های مسلحانه در اقصی نقاط قاره آفریقا ( در همه ۵۴ کشور آفریقایی) از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵، باعث مرگ ۳٫۱ میلیون تا ۳٫۵ میلیون شیرخوار شده است (به عبارتی ۶٫۶ تا ۷٫۳ کل مرگ و میرهای کودکان در ۲۰ سال گذشته). همچنین ۴٫۹ تا ۵٫۵ میلیون کودک زیر ۵ سال نیز در اثر آن جان باختند ( ۶٫۶ تا ۷٫۴ درصد کل مرگ و میرهای کودکان زیر ۵ سال). و این اعداد چیزی حدود ۱۰ برابرآماری است که در ۲۰۱۵  در خصوص «مرگ و میر ناشی از بیماری» ارائه شده است که در آن اشاره شده بود درگیری‌های مسلحانه فقط ۰٫۴ درصد کل مرگ و میرهای کودکان را باعث می‌شود.
نتایج تحلیل‌های دیگری که روی داده‌ها انجام شد حاکی از این بود که درگیری‌های مسلحانه خطر مرگ و میر کودکان تازه متولد شده را زیاد کرده است.  همچنین در آنها به احتمال در معرض خطر قرار گرفتن مادران و مراقبت‌های آنان در دروران بارداری و بعد از زایمان، اشاره شده است.
الشرق الاوسط:
Related Post