ریاض المالکی، وزیر امور خارجه در دولت فلسطینی - آژانس خبری فرانسه

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه در دولت فلسطینی – آژانس خبری فرانسه

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه دولت فلسطینی، گفته‌است که این تشکیلات درخواست رای‌گیری از شورای امنیت درباره قطعنامه ای که به مدد آن به حضور اسراییل در اراضی فلسطینی پایان دهد، به حالت تعلیق درآورده است.

ریاض المالکی در این باره خاطر نشان کرد، فلسطین درخواست کرده بود که قطعنامه‌ای درباره «پایان بخشیدن به اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی تا نوامبر ۲۰۱۶» به رای گذاشته شود.

وزیر امور خارجه دولت فلسطینی در استدلال به حالت تعلیق درآوردن رای گیری این قطعنامه توضیح داد که «حمایت لازم از این درخواست در میان پانزده عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت بدست نیامده‌است.»

پیش‌نویس این قطعنامه چند هفته پیش از سوی رهبری فلسطینی به شورای امنیت ارائه شد. تصویب این قطعنامه دست‌کم به حمایت ۹ عضو شورای امنیت نیاز دارد.

ریاض المالکی با ابراز ناخرسندی از آن که جامعه بین المللی به فلسطین توجه لازم را اختصاص نمی دهد، گفت که مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه اتمی این کشور به دل‌مشغولی جامعه جهانی تبدیل شده و همین امر «فرصت مطرح شدن درخواست فلسطینی» را به صورتی گسترده تر سلب کرده‌است.

به گفته این مقام ارشد فلسطینی، درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات سیاسی با اسراییل، فلسطین نهادهای جهانی مانند شورای امنیت و دیوان کیفری بین‌المللی لاهه را جایگزین راه حل پیشنهادی فعلی برای تشکیل دولت فلسطین می بیند.

در این میان، بنیامین نتانیاهو، از فرانسه خواست از به رسمیت شناختن «دولت فلسطین» خودداری کند زیرا به گفته او، این امر «فلسطینی‌ها را از مسیر مذاکرات سیاسی با اسرائیل دورتر می‌کند.»
قرار است مجلس ملی فرانسه و پارلمان ایتالیا در روزهای آینده به رسمیت شناختن «دولت فلسطین» را به رای بگذارد.

سه‌شنبه گذشته، مجلس اسپانیا «دولت فلسطین» را به رسمیت شناخت. پیش از آن، مجلس عوام بریتانیا ایرلند و سوئد به اقدام مشابه دست زدند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، این اقدام را زودهنگام خواند و مخالفت آلمان را با شناسایی «دولت فلسطین» اعلام کرد. پارلمان اروپا در روزهای آینده در باره سیاست واحدی از سوی پارلمان‌های کشورهای عضو اتحادیه در باره شناسایی «دولت فلسطین» تصمیم خواهد گرفت.

قرار است نشست پارلمان اروپا در این باره ۲۷ نوامبر در مقر این پارلمان در استراسبورگ فرانسه برگزار شود.