حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

به گزارش خبرگزاری ها، حسن روحانی رییس جمهور ایران روز شنبه در آیین پایانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری و پایگاههای اطلاع رسانی گفت: “بی تردید اگر در جامعه ای، دهان ها بسته شود و قلم ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم ها و گوشها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان خواهد رفت.”

موضوع فرهنگ و حفظ و تقویت نقش دولت در هدایت فرهنگی در هفته های اخیر دستاویز مخالفین و همچنین تذکر رهبر ایران به دولت روحانی بوده است. اعتدال و کاهش نقش تصدی گری دولت در امور فرهنگی از وعده های انتخاباتی روحانی بوده است.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران در سخنان خود روز ۶ مارس اظهار داشت: “دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می کنند، زیرا در مسائل فرهنگی نمی توان شوخی و بی ملاحظه‌گی کرد.” رهبر ایران به لحاظ شان و سمت فقهی متولی حفظ موازین شرعی مبتنی بر فقه شیعه است و به لحاظ قانونی این امر را می تواند از دولت و دیگر نهاد های حکومتی مطالبه نماید. .

روحانی در سخنرانی خود خواستار ایجاد فضای مناسب و میدان دادن به اهل قلم و بیان شد تا آنها بتوانند حقایق را برای مردم تبیین کنند. وی اضافه کرد: هر کشور که در آن آزادی اندیشه، سخن ، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در این کشور مهیا تر خواهد بود. روحانی همچنین تصریح کرد که در همه جوامع، اصول، ارزشها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد.

روحانی گفت: اگر رسانه ای بخواهد این اصول را مورد مراعات قرار ندهد، بی تردید رسانه ای ارتباطی است که ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف و یا قطع کرده است. مقدسات دینی و مذهبی و همچنین ارزش های فرهنگی، ملی و حتی قومی باید مورد احترام همگان باشد.

روحانی با انتقاد از اعمال شیوه های پلیسی برای حل و فصل مسایل فرهنگی گفت: اگر (راه حل) با فشارها و شیوه های پلیسی بود، دیگر نباید نگران فرهنگ جامعه باشیم!”

روحانی اضافه کرد: چرا ما نتوانستیم بعد از ۳۵ سال (از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹) کاری کنیم که بزرگان ما( اشاره به رهبر و تعدادی از مراجع تقلید نزدیک به رهبر ایران) از شرایط فرهنگی جامعه ما رضایت داشته باشند؟ اشکال از کجاست؟ اگر با فشارها و شیوه های پلیسی مساله فرهنگی حل شده بود که امروز نباید بعد از گذشت آن سال ها باز هم نگران فرهنگ جامعه باشیم.

روحانی با اعلام اینکه بخش کوچکی از بودجه فرهنگی ایران تحت نظارت وزارت فرهنگ و قوه مجریه هزینه می شود، پرسید: چه مقدار از مسایل فرهنگی در اختیار وزیر ارشاد است؟ بودجه بخش های فرهنگی دولتی چه قدر است؟ (آیا) امروز فرهنگ در اختیار کیست؟ .و چند برابر بودجه ای که دراختیار دولت به معنی قوه مجریه در زمینه فرهنگ است، دراختیار نهادهای دیگراست؟”

عملا تمام نهاد های فرهنگی مورد نظر روحانی چه مستقیم و چه غیر مستقیم زیر نظر رهبر ایران از طریق انتصاب مسوولین این نهاد ها اداره می شوند. با اشاره به این واقعیت روحانی افزود: “اگر با این حرف ها فرهنگ درست می شد می بایست همه امروز اظهار رضایت می کردیم؛ امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادها و بخش هایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند.”

روحانی با مهم بودن اثر و نتیجه اقدامات فرهنگی نه صرف هزینه و تولید آمار های فرهنگی پرسید: “اینکه چقدر کتاب چاپ شد، تیراژ کتاب چه مقدار بود؟ این آمار، فرهنگ نیست. اثر آن کتاب ها چه بود؟ اثر آن همه سرمایه گذاری در بخش فرهنگی چه بود؟ اگر اثر خوب بود پس چرا امروز همه نگرانند و همه ناراحتند؟ پس باید راه دیگری را برگزینیم و انتخاب کنیم.”

وی با انتقاد به حکومتی بودن اکثر مطبوعات خواهان اجازه به بخش خصوصی برای ورود به فضای رسانه ایی ایران و واگذاری فرهنگ به اهل فرهنگ شد. این سخنان روحانی به نوعی نشان از تضادی عمیق بین دیدگاه های وی و آیت الله خامنه ای رهبر ایران دارد که در سخنانی که چند روز قبل ایراد کرد خواهان ادامه تصدی گری و نظارت نهاد های حکومتی در امور فرهنگی شد و از سیاست های فرهنگی دولت روحانی انتقاد کرد.

دکتر حمید رضا جلایی پور، استاد جامعه شناسی دانشگاه و مدیر مسئول دو روزنامه اصلاح طلبی که در سالهای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی توقیف شدند، در گفت و گو با شرق پارسی درباره صحبتهای روحانی که توقیف باید آخرین راه باشد اظهار داشت: “سالهاست که بسیاری از استادان ارتباطات و اهالی مطبوعات صحبت از این می کنند که توقیف نباید اولین راه باشد بلکه آخرین مرحله توقیف باشد. اما متاسفانه ما هیچ وقت شاهد این وضعیت نبودیم”.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد: “حضور قوه مجریه در بحث توقیف مطبوعات و آزادی بیان و اظهار نظرهای آنها اگرچه نوید بخش است اما متولی توقیف مطبوعات دولت نیست و قوه قضائیه و دیگر دوایر امنیتی هم در این ماجرا نقش دارند که باید آنها هم در این مسئله توجیه شوند”.

همچنین ماشاء الله شمس الواعظین، روزنامه نگار و سردبیر نشریات توقیف شده جامعه و توس و نشاط و عصر آزادگان، در گفت و گو با شرق پارسی درباره صحبتهای امروز روحانی گفت “توقیف باید آخرین راه باشد” اظهار داشت: “فکر می کنم صحبتهای روحانی در چارچوب وعده های تبلیغاتی دولت ایشان چه در زمان مبارزات انتخاباتی و چه بعدا که دولت را به دست گرفت باشد. اما روزنامه نگاران از صحبتهای قاطع و هوشمندانه روحانی استقبال می کنند چرا که سالهاست از توقیف بی رویه مطبوعات در رنج هستند و تلاش در متقاعد کردن قوه قضائیه مبنی بر اینکه توقیف اولین راهکار نیست بی نتیجه مانده است”.

وی افزود: “حال که رئیس جمهور به این نتیجه نیز رسیده که توقیف بی ثمر است و به گفته های روزنامه نگاران پیوسته است می تواند در آینده ثمر بخش باشد. من معتقدم که لغو و یا توقیف موقت روزنامه امری بی نتیجه است و این خواسته باید به خواستی ملی تبدیل شود و مردم نیز بدانند که توقیف مطبوعات بی ثمر است. روزنامه یه نهاد زنده است و نباید سلب حیات شود و باید کیفرهای جایگزین برای توقیف در نظر گرفت”.

روحانی تصریح کرد: “معضل ما در جامعه فقر است، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، نبود اخلاق حسنه، نبودن اعتدال در جامعه و افراط و تفریط ها است و افراط ها آنچنان که گویی باید منزوی باشیم و درها بسته باشد و تفریط ها به گونه ای که گویی باید هویت اسلامی و ایرانی ما روز به روز تضعیف شود.”

در ماه های اخیر ۲ روزنامه طرفدار دولت، آسمان و بهار توقیف شدند. حسن روحانی این گونه در این باره نظرش را بیان کرد :”دولت معتقد است توقف ها و توقیف ها آخرین راه حل است نه اولین راه حل.”

روحانی خاطر نشان کرد: “ممکن است مطبوعه یا جریده ای خطا کند یا مرتکب اشتباه بزرگ شود، چرا کل آن رسانه بسته شود و عده ای که در بخش های مختلف کار می کنند، به خاطر خطای یک نفر همه بیکار شوند؟”

روحانی با مطرح کردن این سوال که چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ گفت: “منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود، اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند؛ نقد کنند؛ مخصوصا نقد سازنده، این افتخار برای دولت است.

همچنین روحانی خواستار ایفای نقش فعال خبرنگاران و رسانه ها در مبارزه با فساد و رانتخواری شد. وی گفت فهرست نام مفسدان صرفا نباید در اختیار رییس جمهور باشد، بلکه باید در اختیار اصحاب رسانه قرار بگیرد و منتشر شود تا هم محاکمه و مجازات آنها محقق شود و هم بواسطه فشار رسانه ها هوس اقدام به فساد در دیگران کاهش یابد.