دیدار توماس مالینوفسکی شیخ علی سلمان رهبر حزب الوفاق بحرین - عکس از خبرگزاری فرانسه

دیدار توماس مالینوفسکی شیخ علی سلمان رهبر حزب الوفاق بحرین – عکس از خبرگزاری فرانسه

منامه، الشرق الاوسط – وزارت خارجه بحرین از توماس مالینوفسکی معاون وزیر خارجه آمریکا خواست تا بحرین را ترک کند. این وزارتخانه مالینوفسکی را پس از دیدارهایش با گروه های اپوزیسیون شیعه که به زیان دیگر گروه ها بوده، عنصر نامطلوب خوانده است. دولت بحرین این دیدارها را دخالت در امور داخلی کشور قلمداد کرده که با عرف دیپلماتیک در تناقض است.

در همان حال، وزارت خارجه بحرین تاکید کرد روابط مملکت بحرین با ایالات متحده آمریکا استوار و تغییر ناپذیر است و هیچ شائبه ای آن را مکدر نمی سازد. از سوی دیگر منابعی در وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن درخواست دولت بحرین از توماس مالینوفسکی معاون وزیر خارجه آمریکا جهت ترک بحرین را تایید کردند.

منبعی در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا تماس هایی با دولت بحرین انجام داده تا به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست یابد و بفهمد که دقیقا مفهوم این درخواست چیست. این منبع گفت که مالینوفسکی همچنان در منامه به سر می برد.

وزارت خارجه بحرین طی بیانیه ای توماس مالینوفسکی معاون امور دموکراسی و حقوق بشر را به دخالت در مسایل داخلی بحرین متهم کرده اعلام کرده است: «دیدارهای مالینوفسکی ملت بحرین را تقسیم کرده» و رفتار او را مخالف با عرف دیپلماسی سنتی قلمداد کرده است.

اطلاعاتی که به “الشرق الاوسط” رسیده حاکی است که سفارت آمریکا در بحرین از حضور یک کارمند دولت بحرین در دیدار میان مالینوفسکی و هیاتی از جمعیت وفاق – مخالف دولت بحرین – خودداری کرده و به این ترتیب با مقرراتی که حاکمیت بحرین وضع نموده مخالفت کرده است.

طبق این مقررات حضور یک نماینده دولت در دیدارهایی که میان طرف های سیاسی محلی و طرف های بیگانه صورت می گیرد، ضروری است وبحرین این امر را نوعی اعمال «حق حاکمیت» به شمار می آورد.

وزارت خارجه بحرین، سفارت آمریکا در منامه را پیشتر در جریان این مقررات قرار داده بود.

دیدار مالینوفسکی معاون وزیر خارجه آمریکا از بحرین، سه روز پیش و با موافقت مقام های رسمی شروع شده است. اما وزارت خارجه بحرین پس از مخالفت با حضور یک مسئول دولتی در دیدارهای مسئول آمریکایی با شخصیت های اپوزیسیون یعنی «هیاتی از جمعیت وفاق که بزرگترین جمعیت های اپوزیسیون بحرین است»، همه دیدارها را متوقف کرده و سفارت آمریکا در منامه را در جریان امر قرار داده و مالینوفسکی را عنصر نامطلوب در بحرین خوانده است.

وزارت خارجه بحرین طی بیانیه ای کوتاه اعلام کرد تصمیم گرفته است «توماس مالینوفسکی معاون وزیر خارجه آمریکا در امور دموکراسی و حقوق بشر را عنصر نا مطلوب قلمداد کند که باید فورا کشور را ترک کند، زیرا وی در امور داخلی مملکت بحرین دخالت کرده است و دیدارهای یک طرفه ای انجام داده بی آنکه با طرف های دیگر دیدار کند واین نشانه سیاست تفرقه انگیز در میان ملت یکپارچه بحرین است که با عرف دیپلماتیک و روابط طبیعی میان کشورها ونیز با مصوبات مجلس ملی بحرین تعارض دارد.»

هم چنین در بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده است که روابط مملکت بحرین با ایالات متحد آمریکا، همچنان نیرومند و مهم است و «دولت بحرین تاکید می کند، این امر نباید به هیچ وجه من الوجوه بر روابط دو کشور و مصالح متبادل تاثیر بگذارد». یک پایگاه ناوگان پنجم آمریکا در مملکت بحرین استقرار دارد.

معاون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه وارد بحرین شد و قرار بود سه روز در این کشور بماند و طی آن با مسئولان دولتی و فعالان برجسته حقوق بشر دیدار کند. بیانیه وزارت خارجه بحرین بامداد دیروز، دوشنبه صادر شد.