زهرا مصطفوی – عکس از جام جم نیوز

زهرا مصطفوی – عکس از جام جم نیوز

شورای نگهبان پس از اتمام مهلت قانونی، شب گذشته نام نامزدهای حائز شرایط برای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور اعلام کرد. اسامی این هشت نفر به این شرح است: سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی، محمد غرضی.

در این میان نام اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی دیده نمی شود. تقریبا تمام ثبت نام کنندگان به تصمیم شورای نگهبان تمکین کردند. مشایی از معدود افرادی بودکه اعلام کرده که از طریق قانون رد صلاحیتش را پیگیری می کند و به دنبال احمدی نژاد اعلام کرد که از طریق مقام رهبری این موضوع را پیگیری خواهد.

هاشمی رفسنجانی از پیش اعلام کرده بود که به رای شورای نگهبان تمکین می کند و اسحاق جهانگیری، رئیس ستاد انتخابات وی اعلام کرد که هاشمی رفسنجانی هیچ اعتراضی نخواهد کرد.

جهانگیری به خبرنگار مهر گفت: «تأکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بر قانون مداری و اخلاق مداری بوده است. ایشان هیچ اعتراضی نخواهد کرد. آقای هاشمی برای انجام وظیفه و بر اساس ضرورت هایی که وجود داشت به صحنه آمدند.»

وی در این باره که آیا بیانیه ای از سوی دفتر آیت الله هاشمی صادر خواهد شد، اظهار داشت:«در این باره تصیمیم گیری می شود و در صورت لزوم بیانیه صادر خواهند کرد.»

با این وجود زهرا مصطفوی، دختر ارشد رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران آیت الله روح الله خمینی، در واکنش به این رد صلاحیت نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه‌ای نوشت و آن را «فاصله انداختن بین دو یار امام و بی‌توجهی به شوق و اقبال مردم به نظام و انتخابات» خواند.
وی در این نامه متذکر شد: «همان روزی که تأئید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده‌ام تأئید صلاحیت برادر آقای هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند.»

مصطفوی نسبت به فاصله میان هاشمی رفسنجانی و رهبری ابرزا نگرانی کرد و افزود: «من مدعی نیستم که آقای هاشمی امروزی همان فرد دیروزی است زیرا این تغییرات در تک تک مردم در گذر زمان رخ داده است. اما جدا شدن تدریجی شما از هم بزرگترین لطمه‌ای است که به انقلاب و نظام وارد می‌شود چنانچه امام همیشه می‌فرمودند: »

دختر آیت الله خمینی در نامه خود به لزوم دخالت رهبر جمهور اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: «خواهشمند است در این امر مهم دخالت فرمائید و نگذارید که یک حرکت همه تلاشها را خراب کند و نشان دهید که چرا امام می‌فرمود: »