پارلمان ترکیه با اکثریت آرا به حضور نیروهای نظامی این کشور در خاک سوریه و عراق مجوز داد. این مجوز همچنین به ترکیه اختیار قانونی می دهد که به نیروهای خارجی اجازه دهد تا از خاک این کشور برای عملیات‌های نظامی احتمالی علیه نیروهای داعش استفاده کنند.

این طرح با ۲۹۸ رای مثبت و ۹۸ رای منفی همزمان با پیشروی نیروهای داعش در شهر کوبانی، نزدیک به مرز ترکیه تصویب شد.

حمله نیروهای مسلح و افراطی داعش به شهر کردنشین کوبانی در مرز سوریه با ترکیه ۱۶۰ هزار تن از ساکنان این شهر را بی خانمان کرده و اکثر این افراد به ترکیه پناه آوردند. ترکیه عضو ناتو است، اما هنوز اعلام نکرده که چه نقشی در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش خواهد داشت.

عصمت ییلماز وزیر دفاع ترکیه در تشریح تصمیم ارتش پس از صدور این مجوز از سوی پارلمان گفته است که «منتظر اقدامی فوری نباشید.»

نارضایتی ایران از تصمیم ترکیه

بلافاصله پس از اعلام پارلمان ترکیه درباره صدور مجوز حضور نظامی این کشور در سوریه و عراق علیه داعش، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در تماسی تلفنی با همتای ترک خود، از «راه و روش مقابله با تروریسم در منطقه» انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، ظریف در تماس تلفنی خود با مولود چاوش، وزیر خارجه ترکیه، گفت: «کشورهای منطقه باید نسبت به شرایط جاری کاملا مسئولانه عمل کنند و به بدتر شدن اوضاع منطقه کمک نکنند.»

علیرضا بیگدلی، سفیر ایران در آنکارا، نیز دیشب پنج‌شنبه ۲ اکتبر در دیداری با گروهی از خبرنگاران این تصمیم ترکیه را نقد کرد و گفت: «هر اقدامی در این زمینه قطعا باید با هماهنگی دولت سوریه و با همکاری کشورهای منطقه صورت گیرد و همکاری راه مناسب‌تر و کم‌هزینه‌تر برای همه کشورهای منطقه است.»

ایران از مهم ترین حامیان نظام سیاسی سوریه و از مهمترین مدافعان تداوم ریاست جمهوری بشار اسد محسوب می شود.

در تازه ترین حمایت های ایران از سوریه، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که سه شنبه ۳۰ سپتامبر وارد دمشق شد و با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار کرده و درباره موضوعاتی چون «خطر گسترش تروریسم تکفیری» به گفتگو پرداخته است.

در دیدار علی شمخانی با بشار اسد تاکید شده است که مبارزه با تروریسم باید بر اساس قوانین بین المللی انجام شود و موفقیت آن مستلزم تشریک مساعی بین المللی و همکاری با کشورهایی است که در حال جنگ با این خطر هستند.

شمخانی در این دیدار تاکید کرده که ایران همچنان به حمایت از سوریه خواهد پرداخت و گفته است که تهران با هر چیزی که وحدت و تمامیت ارضی سوریه را تهدید یا حاکمیت ملی آن را نقض کند، مخالف است.

حسین امیرعبداللهیان معاون امور عربی وزارت خارجه ایران از جمله همراهان شمخانی است.