بمباران غزه توسط اسراییل - عکس از اسوشیتدپرس

بمباران غزه توسط اسراییل – عکس از اسوشیتدپرس

ابوظبی- الشرق الاوسط- یکی از رهبران سابق فتح که از شخصیت های سیاسی قدرتمند و تبعید شده غزه بود در گفتگو با الشرق الاوسط گفت که حماس باید روابط خود را با اخوان المسلمین نفی کرده تا مصر را ترغیب کند در مذاکرات آتش بس میان اسراییل و حماس فعال تر عمل کند.

محمد دحلان شخصیت سیاسی و جنجال برانگیز فلسطینی که اکنون در دبی اقامت دارد، رویکردهای خنثی قاهره نسبت به حملات کنونی اسراییل علیه نوار غزه، به تنش های بین دولت عبدالفتاح سیسی و جنبش حماس نسبت داد.

عملیات تیغه حفاظتی اسراییل بیش از ۲ هزار هدف در نوار غزه را با حملات هوایی مورد اصابت قرار داده است و یک سخنگوی نیروهای دفاعی اسراییل تخمین زده که هر ۴ دقیقه یک حمله به غزه صورت می گیرد.

دحلان گفت: علت اصلی به تعویق اندازی این مذاکره توسط قاهره به این حقیقت باز می گردد که حماس با اخوان المسلمین در مصر مرتبط است.

مقامات موقت مصر اخوان المسلمین را در دسامبر ۲۰۱۳، کمتر از شش ماه پس از خلع محمد مرسی، رییس جمهور اسلام گرای مصر، به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی کردند.

دحلات افزود: حماس به منظور رفع محاصره غزه، باید این اشتباه را اصلاح کند.

اظهارات وی در شرایطی ایراد شده است که وزیر خارجه مصر گفته برای مداخله در ایجاد یک وقفه در حملات اسراییل علیه نوار غزه با دشواری هایی رو برو شده است.

وزیر امور خارجه مصر گفت: «مصر با تمام جوانب ارتباط برقرار گرفته تا خشونت علیه شهروندان متوقف شود و از آنها خواسته است همچنان توافق آتش بس منعقد شده نوامبر ۲۰۱۲ را ادامه دهند. متأسفانه این تلاش ها طی ۱۰ روز گذشته با سرسختی هایی مواجه شده و تنها شهروندان غیرنظامی بیگناه بهای آن را پرداخت کرده اند.»

قاهره نقش کلیدی در برقراری آتش بس سال ۲۰۱۲ بین تل آویو و حماس ایفا کرد، اما در مناقشه کنونی رویکردی خنثی در پیش گرفته است. مصر این هفته به صورت موقت مرزهای خود را با غزه گشوده است تا این امکان را فراهم کند که مجروحان حملات هوایی اسراییل که در شرایط وخیمی هستند به مراقبت های پزشکی مصر دسترسی یابند، اما انتظار می رود که مصر پس از پایان جنگ، بار دیگر مرز خود را ببندد.