آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو - عکس از خبرگزاری فرانسه

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو – عکس از خبرگزاری فرانسه

دبیر کل ناتو روز دوشنبه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات روسیه اعلام کرد که این سازمان خواستار بازگشت به جنگ سرد با روسیه نیست.

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو در مقاله‌ای که روز دوشنبه در روزنامه دیلی تلگراف چاپ بریتانیا منتشر شد، نوشته است: هیچکس در ناتو خواهان بازگشت به دوران جنگ سرد نیست، ولی ما شاهد هستیم که کرملین تلاش دارد به آن زمان بازگشته و اروپا را به حوزه نفوذ جدید خود تقسیم کند.

دبیر کل ناتو در عین حال با تاکید بر اینکه این سازمان باید به سیاست روسیه در قبال اوکراین پاسخ مناسب دهد، افزود: با توجه به این مسئله و با کمک متحدان خود در هر دو سوی آتلانتیک، ما توانستیم جنگنده‌های مستقر خود در کشورهای حوزه بالتیک را به دو برابر افزایش دهیم. ما با کمک هواپیماهای آواکس در آسمان لهستان و رومانی گشت زنی مرتب انجام داده و حضور خویش در دریای سیاه را نیز افزایش داده‌ایم.

تحولات سیاسی اخیر درباره اوکراین و اقدام مسکو در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه موجب افزایش تنش بین روسیه و ناتو شده است به طوری که دو طرف به همکاری های خود پایان داده اند، اقدامی که در واقع بار دیگر آنها را در شرایط جنگ سرد قرار می دهد.

پیش از این “الکساندر گروشنکو” نماینده دائم روسیه در مقر ناتو اعلام کرده بود که تعداد کشورهایی که در ناتو خواستار بازگشت به دوران جنگ سرد هستند، هر روز در حال افزایش است.

تنش میان مسکو و ناتو بر سر تحولات اوکراین به ویژه زمانی به اوج خود رسید که سفرای ۲۸ کشور عضو ناتو روز دوشنبه هفته قبل در نشست ویژه خود در بروکسل، اعزام هواپیماهای جاسوسی (آواکس) به کشورهای لهستان و رومانی در منطقه اروپایی شرقی را با هدف رصد کردن اوضاع اوکراین تصویب کردند.

وزارت امور خارجه روسیه هم هفته گذشته در واکنش به تصمیم ناتو برای تعلیق همکاری‌ها با مسکو اعلام کرد این اقدام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یادآور دوران جنگ سرد است.

الکساندر لوکشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: زبان این اظهارات شبیه جنگ لفظی دوران جنگ سرد است.

وی گفت: آخرین بار در سال ۲۰۰۸ ناتو در جریان جنگ ۵ روزه روسیه و گرجستان چنین تصمیمی برای قطع همکاری گرفت اما بعداً خودشان همکاری را از سرگرفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: تصور اینکه چه کسی از تعلیق همکاری‌های ناتو و روسیه سود خواهد برد کار سختی نیست. به هر حال این قطع همکاری به نفع روسیه و کشورهای عضو ناتو نخواهد بود.