بان کی-مون دبیر کل سازمان ملل

بان کی-مون دبیر کل سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل می گوید موضوعات فنی و پشتیبانی کنفرانس “ژنو-۲” تکمیل شده است و تنها مسئله باقی مانده، آمادگی مقامات دمشق و مخالفان سوری برای مشارکت در این گفت‌و‌گوها مطرح است.

بان کی مون روز جمعه در جریان سفر به کره جنوبی گفت: “تمام طرف ها برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده اند. سازمان ملل تلاش دارد تا هماهنگی های لازم انجام شود و این کنفرانس در سریع ترین زمان ممکن برگزار شود.”

بان کی مون گفت: “وضعیت سوریه هر روز بدتر از گذشته می شود و شمار کشته شدگان و آوارگان سوری رو به افزایش است.”

وی با اشاره به استفاده از سلاح های شیمیایی در درگیری های سوریه افزود: “به کارگیری سلاح شیمیایی توسط هر طرفی جنایت انسانی محسوب می‌شود.”

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از ۲ میلیون پناهنده سوری را کودکان این کشور تشکیل می دهند، گفت: “۷۴۰ هزار تن از این پناهنده ها زیر ۱۱ سال هستند که به کشورهای اردن، ترکیه، عراق و لبنان پناه برده اند و اگر تعداد پناهندگانی که به کشورهای اروپایی رفته اند محاسبه شود، آمار کودکان پناهنده سوری افزایش خواهد یافت.”

در گزارشی دیگر کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل اعلام کرد که در پی جنگ داخلی در سوریه بیش از یک میلیون کودک آواره شده‌اند و دو میلیون کودک نیز در داخل سوریه آواره هستند و با ترک خانه و کاشانه خود شرایط دشواری را سپری می‌کنند.

بنابر گزارش سازمان ملل، بیش از ۷ هزار کودک سوری در سه سال گذشته در جنگ داخلی این کشور کشته شده‌اند.
این درحالی است که با تشدید درگیری در سوریه در چند ماه گذشته شمار آوارگان به طرز چشمگیری افزایش یافته است و در هفته گذشته تنها در دو روز، بیش از ۲۰ هزار سوری به شمال عراق آمده‌اند که سازمان ملل آنرا یکی از بزرگترین مهاجرت‌های انسانی توصیف کرده است.

در حال حاضر دو میلیون سوری در خارج از این کشور و ۴٫۵ میلیون تن دیگر در داخل این کشور آواره شده‌اند.

با وخامت گرفتن اوضاع سوریه بحث در مورد برگزاری کنفرانس بین المللی “ژنو-۲” در جهت بررسی و حل بحران سوریه قوت گرفته است زیرا بسیاری از کارشناسان یکی از مهمترین اقدامات پیش رو برای بررسی راه های سیاسی برون رفت سوریه از بحران را برگزاری این نشست می دانند.

این نشست قرار بود در تیر ماه سال جاری (ژوئن ۲۰۱۳) برگزار شود که به علت به توافق نرسیدن روسیه و آمریکا بر سر کمیت و کیفیت این نشست بین المللی، برگزاری آن به تاخیر افتاد. می توان گفت که برگزاری این نشست در انتظار تصمیم دیپلمات های روسی و آمریکایی در مورد جزییات آن است.

نشست “ژنو-۱” در اواسط تیرماه سال ۱۳۹۱ (ژوئن سال ۲۰۱۲) با ابتکار کوفی عنان و با حضور بازیگران مؤثر در مسئله سوریه به جز ایران و عربستان و خود سوریه برگزار شد و با صدور بیانیه ای و تأکید بر تشکیل دولت انتقالی با حضور دو طرف موافق و مخالف حاکمیت کنونی پایان یافت.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هیجدهم مرداد ماه (۹ اوت ۲۰۱۳) گفت که در نشست ژنو ۲ باید کشورهای ایران وعربستان سعودی نیز حضور داشته باشند.