احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه - عکس از خبرگزاری فرانسه

احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

نخست‌وزیر ترکیه می گوید نشانه هایی در اظهارات باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دیده مبنی بر اینکه سیاست واشنگتن در قبال سوریه تغییر کرده است.

به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، گفته است: هر چند آمریکایی ها از ابتدا دولت بشار اسد را نامشروع خوانده اند ولی واقعیت این است که آنها پس از جنگ عراق تن به مداخله جدیدی نمی دهند و تاکنون تاکید داشته اند که باید ابتدا داعش حذف شود و بعد دولت بشار اسد.

داووداوغلو در اظهاراتی پس از دیدار طولانی با اوباما در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در استرالیا گفت که آمریکایی ها «اکنون دریافته اند که نظام سوریه از این فرصت استفاده می کند و به همین علت امروز اوباما صراحتا گفت که اسد باید برود.»

نخست وزیر ترکیه از سوی دیگر گفت امروز پارامترهای مشترک بیشتری میان آمریکا و ترکیه برای ادغام استراتژی عراق و سوریه وجود دارد. این همان چیزی است که ما از اول بر روی آن تاکید داشتیم؛ استراتژی منسجم لازم است و پس از آن ما باید مسوولیت بپذیریم.

نخست‌وزیر ترکیه در رابطه با حمایت از ارتش آزاد سوریه گفت: ترکیه به عنوان همسایه نزدیک سوریه از نزدیک پیگیر حوادث داخلی سوریه بود و تلاش داشت تا امنیت را در مرزهایش حفظ کند.

در این میان مواضع ترکیه در قبال تحولات سوریه نیز خود در بعضی موارد، مورد انتقاد بعضی کشورهای منطقه همچون ایران قرار گرفته است.

روزنامه «تودی زمان» مهر ماه امسال از انتقاد دولت ترکیه از مواضع ایران در قبال مسئولیت‌پذیری آنکارا خبر داد.

این روزنامه نوشت، وزارت خارجه ترکیه از بیانیه ایران که خواستار اقدام مسئولانه ترکیه در قبال سوریه شده، انتقاد کرده است.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه ترکیه در این زمینه منتشر کرده آمده ‌که ترکیه رویکردی اصولی و مسئولانه را در قبال درگیری سوریه اتخاذ کرده و موضوع را با حساسیت تمام دنبال می‌کند.

وزارت خارجه ترکیه افزوده، ‌این کشور به همین رویکرد خود در قبال موضوعاتی که تهدیدی علیه امنیت ملی‌اش به شمار می‌روند، ادامه می‌دهد و نیازی نیست درباره مسئولانه رفتار کردن به این کشور تذکر داده شود.