لیلا حاتمی در جشنواره کن-آزانس عکس اروپا

لیلا حاتمی در جشنواره کن-آزانس عکس اروپا

جمعی معدود از زنان تندرو که خود را تحت عنوان “دانشجویان حزب الله” معرفی کرده اند طی نامه ای به دادسرای فرهنگ و رسانه ایران از لیلا حاتمی، هنرپیشه معروف ایران شکایت کرده و خواستار حبس وی از یک تا ۱۰ سال شدند.

این نامه که اسامی امضا کنندگان آن معلوم نیست و صرفا متن آن توسط خبرگزاری اصولگرای تسنیم منتشر شده است، حکایت از موج جدید تبلیغی توسط جناح تندرو علیه یک هنرپیشه مستقل و خوش نام جامعه ایرانی است.

این افراد ناشناس بدون معرفی خود، با ارسال نامه ای به دادسرای فرهنگ و رسانه این کشور از لیلا حاتمی، به دلیل روبوسی با ژیل ژاکوب، رییس جسنواره کن و نحوه پوشش وی در این جشنواره شکایت کردند.

به نظر می رسد تشکل “دانشجویان حزب الله که تشکلی تازه تاسیس است، تاکنون هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی چشمگیری نداشته و با استفاده از اسم “حزب الله” که نامی شناخته شده است، سعی در مطرح کردن خود دارند.

در جمهوری اسلامی ایران دست دادن و روبوسی زن و مرد نامحرم در مکان های عمومی رایج نیست.

این گروه که خود را دانشجو معرفی کرده اند، در نامه خود روبوسی لیلا حاتمی با رییس جشنواره کن را اقدامی “علنی، عامدانه و حرام” دانسته اند و بر این باورند که لیلا حاتمی از انتشار تصاویر این اقدام در ملا عام آگاه بوده و از اینرو خواستار اعمال ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی با این هنر پیشه ایرانی و مجازات وی شده اند.

ماده ۶۳۹ ، مجازات حبس بین یک تا ده سال را برای افرادی که مرکز فساد دایر کرده یا اداره می کنند، یا افرادی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق می کنند، در نظر گرفته است.

این در حالی است که ماده ۶۳۸ همین قانون، افرادی را که در انظار و امکان عمومی تظاهر به عملی حرام کنند، به حبس یک تا ۱۰ روز “یا” تا ۷۴ ضربه شلاق قابل مجازات می داند، اما به نظر می رسد این معترضان نه تنها عمل لیلا حاتمی را “عمل حرام در انظار عمومی” می دانند، بلکه معتقدند که با وی با آگاهی از انتشار گسترده این تصاویر، دیگر مسلمانان را تشویق به انجام عمل حرام کرده است و در نامه خود آورده اند: «از وی به دلیل آنکه مردم را «تشویق به فساد» نموده شاکی و خواستار اعمال مجازات حبس از یک تا ۱۰ سال زندان برای وی هستیم.»

لیلا حاتمی، بازیگر سینمای ایران که با بازی در فیلم “جدایی نادر از سیمین” به شهرت جهانی رسید، در هیات داوران شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به عنوان نخستین زن ایرانی حضور دارد.

لیلا حاتمی اگر چه از طرف جمهوری اسلامی ایران ماموریت حضور در این جشنواره را بر عهده نداشته است، اما همواره در انظار عمومی و رسمی خارج از ایران با روسری ظاهر می شود، اما اخیرا انتشار عکس دست دادن و روبوسی او با ژیل ژاکوب، رییس جنشواره کن، با واکنش تند چهره‌ها و رسانه‌ها محافظه‌کار و تندرو در ایران رو‌به رو شده است که خواهان برخورد جدی با این بازیگر شده اند.

روبوسی لیلا حاتمی با رییس جشنواره کن-رادیو زمانه

روبوسی لیلا حاتمی با رییس جشنواره کن-رادیو زمانه

در همین حال وزیر ارشاد دولت روحانی در اینباره اعلام کرده است که عمل لیلا حاتمی قابل قبول نبوده است و به نظر می رسد که غافلگیر شده است.

اما، برخی از نمایندگان مجلس ایران از وزارت ارشاد این کشور خواسته اند با این هنرپیشه سرشناس ایرانی برخورد جدی انجام دهد، در حالی که در زمان فوت چاوز رییس جمهور سابق ونزوئلا، محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران مادر چاوز که زنی نامحرم بود را در آغوش کشید و نمایندگان مجلس ایران هیچ واکنشی به این اقدام که توسط تندروها “حرام” تلقی می شود، نشان ندادند.

اعتراض ها به لیلا حاتمی باعث شد تا روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، ژیل ژاکوب رییس جشنواره فیلم کن در صفحه توییتر خود به این انتقادها پاسخ دهد و بنویسد: «این من بودم که با خانم حاتمی روبوسی کردم، زیرا او برای من نماد سینمای ایران است.» رییس جشنواره کن افزود: «روبوسی رسمی عادی و مرسوم در غرب است.»

دست دادن یا روبوسی چهره‌های سرشناش هنری ایرانی با جنس مخالف خود در خارج از کشور در سال‌های اخیر همیشه جنجال برانگیز بوده است.

دو سال پیش دست دادن اصفر فرهادی، کارگردان ایران با آنجلینا جولی، بازیگر آمریکایی در حاشیه مراسم گلدن گلوب، با واکنش چهره‌های محافظه کار از جمله فرج الله سلحشور رو به رو شد.

روبوسی عباس کیارستمی، کارگردان با کاترین دونوو، بازیگر فرانسوی هنگام دریافت جایزه نخل طلا برای فیلم طعم گیلاس (۱۹۹۷) هم از نخستین رویدادهایی از این دست بود.

هم اکنون لیلا حاتمی در فرانسه و جشنواره کن به سر می برد و تاکنون وی به این اعتراض ها واکنشی نشان نداده است. اهمیت این اعتراض ها و قدرت عمل تندرو ها در هنگام بازگشت لیلا حاتمی به ایران مشخص خواهد شد.