محمد بن نایف (نفر دوم سمت چپ) در حال دیدار از حسینیه المصطفی در الاحساء – عکس از الشرق الاوسط

محمد بن نایف (نفر دوم سمت چپ) در حال دیدار از حسینیه المصطفی در الاحساء – عکس از الشرق الاوسط

بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی درباره حمله در روستای دالوه در استان الاحساء که از مدت ها قبل همه در انتظار آن بودند، بالاخره صادر شد و ابعاد این جنایت هولناک را روشن تر کرد.

قبل از پرداختن به این مطلب، بگذارید بگویم که منظور از این جنایت علیه مردم بی گناه در دالوه تحریک مناقشه فرقه ای در عربستان سعودی بود. در عین حال این جنایت اثر معکوس بر جای گذاشت به طوری که پس از واقعه ما شاهد همبستگی مردمی و رسمی تحت لوای وحدت ملی و حفظ صلح داخلی بودیم.

بعضی چهره های معروف که عادت داشته اند به تحریک فرقه ای بپردازند از طریق رسانه های اجتماعی تلاش کردند آب را گل آلود کنند و تصویری نادرست از واقعه را ارائه کنند، و این گمان را ایجاد کنند که این جنایتی سیاسی یا تروریستی نبوده بلکه ابعادی شخصی داشته است.

این به اصطلاح وعاظ و چهره های رسانه ای مانند نویسندگان روشنفکری هستند که طی دوره صهوه فرهنگی (بیداری اسلامی) اواخر دهه هشتاد ظاهر شدند و تصور می کردند که آنچه انجام می دهند اوضاع را بهتر می کند، اما در نهایت اثر معکوس داشت.

از ابتدا مشخص بود که حمله تروریستی در روستای دالوه در الاحساء همه رد پاهای گروه داعش را دارد. این همان چیزی است که من در همان زمان گفتم، در حالی که دیگران صحبت در این زمینه را با این مقدمه شروع می کردند که «اگر در وهله اول مشخص شود که این حمله ای تروریستی بوده است.»

این بی معنا است؛ چرا که اگر این داعش مسئول نبوده پس فکر می کنند که پشت این جنایت بوده است؟ ارتش سرخ ژاپن؟ یا جدایی طلبان باسک؟

بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی روشن، صریح و شفاف بود – مانند واکنش سریع به آن حمله تروریستی از سوی وزارت کشور و مقامات استان الاحساء و استان شرقی. در عین حال، مهم تر از همه اینها واکنش عمومی به این جنایت بود که آنرا رد کرده و خواستار همبستگی ملی سعودی در مقابله با تروریسم شد.

وزارت کشور عربستان سعودی تایید کرد که دستگاه امنیتی به تحقیق سریع و دقیق درباره این حمله پرداخته و «شبکه ای جنایی را با ارتباطات با سازمان گمراه داعش» کشف کرده است.

وزارت کشور پس از این تحقیقات بر ملا کرد که گروه جنایتکاران که این حمله را انجام داد از خارج از کشور دستور گرفته بود و گروه داعش زمان و هدف حمله را مشخص کرده بود.

بیانیه وزارت کشور سعودی همچنین اسامی سه تروریستی را که در عملیات امنیتی پس از آن کشته شدند – که دو تن آنها سعودی و دیگری قطری است – اعلام کرد و افزود که رییس این سلول دستوراتش را مستقیما از رهبری داعش دریافت کرده است.

این بیانیه همچنین تایید کرد که عربستان سعودی در مجموع ۷۷ مظنون ترور را دستگیر کرده، از جمله یک تبعه ترکیه، یک سوری و یک اردنی.

آنچه بیش از همه درباره این بیانیه غافلگیر کننده است آنست که ۳۲ نفر از این افراد دارای سابقه تروریستی بوده اند. این چیزی است که موجب از سرگیری بحث درباره نرخ بازگشت به جرم در میان متهمان به اتهامات تروریستی، از جمله آنهایی می شود که تحت برنامه بازپروری منصحه قرار می گیرند. در این زمینه، آیا زمان آن فرا نرسیده است که نحوه برخورد با متهمان و مرتکبین جرائم تروریستی بازنگری شود؟

در نهایت، وضوح و سرعت رسیدگی به این پرونده می تواند مانع پیچیدگی ها و مشکلاتی شود که افراد دستور دهنده این حملات تروریستی در ذهن داشتند. خنثی کردن اهداف ثانویه ای حملاتی مانند این، که بر هم زدن لایه های اجتماعی را شامل می شود، چیزی است که فقط باید مورد تقدیر قرار گیرد.