داعش مسیحیان موصل را وادار به تغییر دین کرده است

یک عراقی مسیحی در مقابل محل کارش در بغداد – عکس از خبرگزاری فرانسه

اربیل، دلشاد عبدالله – بغداد، موصل، الشرق الاوسط – به گفته منابع آگاه، گروه “دولت اسلامی” (داعش) خانواده های مسیحی در شهر موصل عراق را به تغییر دین خود به اسلام وادار کرده است.

نوزاد پولس مدیر سازمان سورایا و فعال مسیحی به الشرق الاوسط گفت: «در چند روز گذشته بیش از ۱۰۵۰ خانواده مسیحی پس از آنکه از سوی داعش اخراج شدند و مورد آسیب قرار گرفتند مجبور به ترک موصل شدند. این آوارگان در شهرک های تلکیف و تلسقف و قره قوش و برطله و اربیل پناه داده شدند و تا کنون نیز اردوگاهی برای آنان در نظر گرفته نشده به طوری که آنها در کلیساها و مدارس و خانه بستگانشان مستقر شده اند.»

وی افزود: «(داعش) اهانت بزرگی به به مسیحیان روا داشت که در تاریخ قدیم و معاصر مسیحیان بی سابقه است».

پولس در ادامه خاطر نشان کرد:«۲۰۰ خانوار به دهوک و ۱۰۰ خانوار به اربیل کوچ کرده اند. این در حالی است که این افراد به سلیمانیه نرفته اند چرا که نینوا نیز همجوار اربیل و دهوک است. قره قوش پذیرای ۳۰۰ خانواده مسیحی است و ۲۰۰ خانواده نیز به سمت تلکیف و تلسقف کوچ کرده اند. مسئولان کلیساها به آنان کمک هایی ارائه می دهند ولی آنها نیازمند جامعه جهانی هستند تا به آنان کمک های کافی ارائه کند».

دینی درید حکمت طوبیا مشاور استاندار نینوا در امور اقلیت های به الشرق الاوسط گفت: « ۲۵ خانوار مسیحی به علل کهولت سن یا معلولیت یا بیماری تا کنون قادر به ترک موصل نشده اند. آنان محاصره شده اند.» وی ادامه داد: «بخشی از این خانواده ها مورد حمله نیروهای مسلح قرار گرفته اند و به دادگاه های شرع وابسته به (داعش) کشانده شدند. گزینه پیش روی آنها پرداخت جزیه یا مسلمان شدن نبود بلکه آنها باید بین مسلمان شدن و نوک شمشیر یکی را بر می گزیدند. به این ترتیب ۵ خانوار مسلمان شدند».

طوبیا گفت: «اخراج مسیحیان از موصل سر آغاز سرنگونی حکومت (داعش) در این شهر به شمار می رود، چرا که مردم از اخراج مسیحیان بسیار خشمگین هستند. هسته های قیام بزرگ علیه (داعش) درحال شکل گیری است که در آن برخی جناح های مسلح دیگر نیز شرکت می کنند.»

از سوی دیگر خلف الحدیدی عضو شورای استانداری نینوا دیروز در کنفرانس خبری در اربیل گفت: «سازمان داعش نه فقط دارایی و اموال مسیحیان بلکه کلیه مهاجران از موصل را غارت کرده است. شورای استانداری نینوا این استان را منطقه جنگ زده اعلام کرده است.»

به گفته کشیشان مسیحی، داعش در دو روز گذشته یک صومعه در منطقه خضر واقع در جنوب شرق موصل را تحت کنترل خود در آورده و کشیشان صومعه را اخراج کرده است.

به گفته خبرگزاری فرانسه، این کشیش که نخواست نامش فاش شود افزود: «نیروهای مسلح داعش به کلیسای مار بهنان در منطقه خضر (۱۵ کیلومتری جنوب شرق موصل) یورش بردند و صومعه را تصرف و کشیشان را از آن اخراج کردند.»

وی گفت: «نیروهای مسلح به کشیشان گفتند که شما دیگر در میان ما جایی ندارید و باید فورا کلیسا را ترک کنید. کشیشان سعی کردند برخی وسایل شخصی شان را با خود ببرند ولی از این کار منع شدند. آنها به کشیشان گفتند: فقط با لباس هایی که بر تنتان است و پیاده اینجا را ترک می کنید. کشیشان مجبور شدند که تا قره قوش یعنی بیش از ده کیلومتر پیاده راه بروند که بعد از آن نیروهای پیشمرگه آنها را به مناطق تحت کنترل خود بردند».

در راستای محکومیت های محلی رویکرد داعش، شیخ علی حاتم سلیمان رییس شورای انقلابیون عشایر در سخنانی ضبط شده گفت: «رویدادهای موصل با اصول و اهداف انقلاب تناقض دارد. انقلابی که بر پایه تعامل با کلیه افراد بر اساس اصل شهروندی شکل گرفته است. اصلی که رسول اکرم آن را در پیش گرفت. وی مسئولان این رفتارها را به بازگرداندان مردم به خانه هایشان، و عدم آزار آنان، و حمایت از آنان فرا خواند، چرا که شعار انقلاب رهایی مظلومان از ستم و نه ترساندن مردم است.»

از سوی دیگر عماد یوحنا نماینده مسیحی پارلمان عراق از آنچه ناتوانی جامعه جهانی در حمایت از مسیحیان خواند، انتقاد کرد. وی به الشرق الاوسط گفت: «روند کوچاندن جریان های مسیحی از عراق در فرهنگ عراقی جایی ندارد. ما با دیگر عراقی ها ده ها قرن است که در کنار هم زندگی می کنیم. رویدادهای کنونی یک توطئه جهانی بیش نیست که در سایه سکوت جهانی و عربی شک بر انگیز رخ می دهد».

الشرق الاوسط:
Related Post