جنگجویان را با وعده ثروت و شعار «نفت برای مسلمانان» جذب می کند

عکس مربوط به سال 2014 است که عناصر داعش را سوار بر خودروی زرهی متعلق به ارتش عراق در فلوجه نشان می دهد – عکس از آسوشیتد پرس

عکس مربوط به سال ۲۰۱۴ است که عناصر داعش را سوار بر خودروی زرهی متعلق به ارتش عراق در فلوجه نشان می دهد – عکس از آسوشیتد پرس

«علما» و فرماندهان سازمان داعش در لیبی به نوع جدیدی از سخنرانی ها روی آورده اند که برعکس آنچه سابق بر این می گفتند، هیچ ارتباطی با اجرای شریعت اسلامی ندارند. این سخنرانی ها عبارت از «فتواهای نفتی» است که به جنگجویان وعده ثروت می دهد و امکان صادرات نفت لیبی را از طریق واسطه ها در دریای مدیترانه شایع می کند.

سازمان، در شهر سرت شعارهایی مانند «نفت لیبی برای مسلمانان» و همچنین شعارهای دیگری مبنی بر ثروتی که در آینده در انتظار اتباع دولتش است را سر می دهد، که با توجه به ذخایر عظیم نفتی است که در مناطق پیرامون شهر وجود دارد و به نام «هلال نفتی» نامیده می شود زیرا بیش از ۶۰ درصد نفت لیبی را در بر می گیرد.

اما کامل عبد الله تحلیل گر متخصص در امور آفریقا شمالی مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک «الاهرام» این موضوع را زیر سؤال می برد و توانایی های «داعش» برای صادرات نفت را «توهمی بزرگ» می داند. وی برای «الشرق الأوسط» توضیح می دهد: «برای داعش صادرات نفت از مناطق تحت کنترل خود مانند عراق و سوریه، آسان است، زیرا در آن جا، امور به روش های پیچیده و دور زدن انجام می شود، اما در مورد لیبی اوضاع متفاوت است و می توان بر سواحل نظارت داشت.. یعنی همه چیز روشن است و خنثی کردن آن بسیار آسان است». وی همچنین گفت که معتقد است پیام داعش عمدتاً خطاب به جنگجویان خارجی می باشد تا آن ها را برای کشاندن به لیبی ترغیب کند.

با این حال، دیگر تحلیلگران بر این باورند که «داعش» بر تار اقتصادی آن هم در میان جوانان بیکار و نا امید شده از روند سیاسی در لیبی بازی می کند.