دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان که در جریان انفجاری در سال ۲۰۰۵ میلادی در وسط بیروت به همراه ۲۲ تن دیگر کشته شد، روز پنج شنبه در شهر لاهه هلند آغاز به کار کرد.

قضات دادگاه بین المللی ویژه لبنان که با درخواست این کشور و حمایت سازمان ملل، در لاهه هلند تشکیل شده، نه سال پس از مرگ این سیاستمدار و در غیاب متهمان پرونده، گرد هم آمدند.

بعضی متهمان این پرونده که بصورت غیابی محاکمه می شوند، از اعضای حزب الله لبنان هستند. این موضوع موجب شده تا در داخل لبنان نسبت به تشکیل چنین دادگاهی اختلاف نظر و دو دستگی بوجود آید.

دادگاه برای بررسی اتهام های وارده به سلیم عیاش و مصطفی بدرالدین به عنوان عاملان انفجار و صبرا و عنیسی به عنوان همدستان برگزار شده است.

برخی گروههای لبنانی پیش تر دولت سوریه را نیز با این ماجرا مرتبط دانسته بودند.

در همین حال حزب الله لبنان ضمن رد هرگونه دخالت در ترور رفیق حریری، تشکیل این دادگاه را محکوم کرده و آن را توطئه آمریکا و اسرائیل خوانده است.

طرح تشکیل دادگاه بین المللی رفیق حریری در ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی، بر اساس درخواست فؤاد سنیوره نخست وزیر وقت لبنان و از اعضای جریان السمتقبل که ریاست آن را حریری برعهده داشت، در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

سعد حریری رییس جریان المستقبل و شماری از اعضای گروه ۱۴ مارس برای شرکت در این دادگاه به لاهه رفته اند.

گفته می شود که فقط قرائت کیفرخواست در این دادگاه حدود ۳۶ ساعت طول می کشد.

قاضی استرالیایی «دیوید ری» روز پنج شنبه گفت که بیش از یکصد شاهد احضار شده اند که شهادت آنها از جلسه چهارشنبه آینده دادگاه شروع می شود.

در جلسه اول دادگاه تصاویر خودروی بمب گذاری شده و مسیر حرکت آن در خیابان های بیروت و همچنین تصاویر حرکت رفیق حریری با خودرو در حالیکه خود رانندگی را برعهده داشت تا هنگام رسیدن به یکدیگر در محل انفجار به نمایش گذاشته شد.

از سوی دیگر رئیس جمهور لبنان بر پایبندی کشورش به مشروعیت و احکام دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده قتل رفیق حریری تصریح کرد.

به گفته وی،‌ تشکیل این دادگاه برای کشف حقیقت و دست‌یابی به عدالت بسیار حیاتی است.

رئیس جمهوری لبنان همچنین اظهار داشت دادگاه ویژه بررسی قتل حریری،‌ آینه عبرتی برای همه کسانی خواهد بود که در مسیر ارتکاب جنایات و جرایم هستند.