دادستان کل ایران: وزیر ارتباطات برای فیلتر نکردن واتس اپ پاسخگو باشد

غلامحسین محسنی اژه ای-عکس از ایرنا

محسنی اژه ای توقف فیلترینگ “واتس اپ” توسط وزارت ارتباطات را که به دستور حسن روحانی رییس جمهور ایران انجام شده بود، خلاف قانون دانسته و اعلام کرده است که وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه ایران امروز دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که جلسه کمیته تشخیص مصادیق محتوای مجرمانه، بر خلاف گفته وزیر ارتباطات این کشور، «طبق ضوابط قانونی تشکیل شده و رأیی هم که صادر شده مطابق قانون بوده است.»

محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران دو هفته قبل زمانی که کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ایران رای به فیلتر کردن برنامه ارتباطی “واتس اپ” داد اعلام کرد که فیلترینگ به دستور حسن روحانی که ریاست شورای عالی فضای مجازی ایران را بر عهده دارد، متوقف شده است.

وزیر ارتباطات ایران گفت تا زمانی که جایگزینی برای شبکه‌های اجتماعی در کشور ایجاد نشود، دولت موافق بسته شدن شبکه‌هایی که «مخرب نیستند و به اخلاق و عفت عمومی لطمه‌ای نمی‌زنند» نیست و در مورد جلسه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که موضوع فیلترینگ واتس‌اپ در آن مطرح شده، افزود که در رای‌گیری این جلسه “نقصان” وجود داشته است.

این خبر در همان زمان نیز واکنش های بسیاری را به همراه داشت به طوری که خرم آبادی دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با مخالفت با تصمیم شورای فضای مجازی و دستور رییس جمهور ایران گفت: «رییس‌جمهور رأسا نمی‌تواند مانع اقدامات کارگروه تعیین مصادیق شده و صلاحیت قانونی تصمیم‌گیری در مورد شبکه‌های اجتماعی را از این کارگروه سلب و آن را بر عهده شورای عالی فضای مجازی قرار دهد.» اما به نظر می رسد واعظی صحبت های او را بی پاسخ نگذاشته است و مخالفت دولت را به طور صریح با فیلترینگ شبکه های اجتماعی اعلام کرده و گفت:«وظیفه دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دبیری یک کارگروه است و وظیفه اش این نیست که برای شخص رییس جمهور و برای شورای عالی فضای مجازی که هیچ ارتباطی با این کارگروه نداشته و یک مجموعه بالادستی است تعیین تکلیف کند.»

اما به نظر می رسد این اقدام دولت و رییس جمهور ایران خوشایند بسیاری از تندروهای این کشور نبوده است به طوری که علم الهدی امام جمعه مشهد در روز ۱۹ اردیبهشت با انتقاد شدید از این اقدام روحانی، افرادی را که از واتس اپ استفاده می کنند، بی دین خواند.
امروز نیز سخنگوی قوه قضاییه گفت: «اگر شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای داشته باشد، حتما به آن به منزله قانون عمل می‌کنیم. البته خود رییس جمهور هم گفتند هیچگاه خلاف قانون عمل نمی‌کنند و من از اینکه آیا چنین دستوری داده‌اند یا نه اطلاعی ندارم، اما اگر چنین دستوری داده شده باشد خلاف قانون است».

رییس عدالت اداری ایران: روحانی طعنه نزند

محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری ایران هم در جلسه ۲۹ اردیبهشت دیوان عدالت صحبت‌های اخیر حسن روحانی درباره آزادی رسانه‌ها را «طعنه زدن به قانون» دانسته است و گفته است: « بدحجابی‌ها و پوشش‌های ناهنجاری که ما در جامعه شاهد آن هستیم، همچنین انحرافات اخلاقی که در برخی جوانان ملاحظه می‌شود، ناشی از هجمه فرهنگی همین رسانه‌ها است. »

حسن روحانی رییس جمهور ایران در سخنرانی اخیر خود به مناسبت روز ارتباطات مردم ایران را به حضور در شبکه های اجتماعی فراخوانده و خواستار آزادی بیشتر رسانه ها در این کشور شده است. این در حالی است که گروهی از مقام‌های محافظه کار در ایران نسبت به دسترسی کاربران به اینترنت پر سرعت و ابزارهای پیام رسانی که کنترل آنها توسط حکومت مشکل است، و همچنین دسترسی شهروندان ایرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای، حساس هستند و آنها را خطر امنیتی می‌دانند.

حسن روحانی در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که در جهت دسترسی آزادتر کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی تلاش خواهد کرد.

با روی کار آمدن حسن روحانی و فعالیت برخی از اعضای کابینه وی در شبکه های اجتماعی که در دولت محمود احمدی نژاد فیلتر شده بودند، روزنه های امید را برای مردم ایران ایجاد کرد و آن ها را به رفع فیلترینگ این شبکه ها امیدوار کرد.

علی جنتی وزیر ارشاد ایران در پاییز ۹۲ خواستار رفع فیلتر فیسبوک شده بود و با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در کمیته مصادیق نماینده دارد، گفت: «باید با کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ صحبت شود تا نه تنها فیس بوک بلکه سایر شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترسی باشند و قید غیرقانونی بودن برای دسترسی به آنها برداشته شود».

الشرق الاوسط:
Related Post