در حاشیه مشارکت مرکل در کنفرانس بین‌المللی مهاجرت

مراکش: عبدالکبیر المیناوی

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در حاشیه سفر خود به مراکش و مشارکت در کنفرانس بین‌المللی تصویب منشور مهاجرت، فرصت را مغتنم شمرد و چند ساعتی را برای گشت‌زنی و بازدید از میدان بزرگ الفنا اختصاص داد.
به گزارش الشرق الاوسط، مرکل با گشت‌زنی در سطح شهر از بازارهای محلی، صنایع دستی معروف مراکش و قهوه‌خانه‌های آن دیدن کرد. وی با ابراز خرسندی از این گشت‌زنی، کمی در بالکن قهوه‌خانه «فرانسه» استراحت کرد و از میدان الفنا و نمای قشنگ آن لذت برد و برای لحظاتی بار سنگین مسئولیت را فراموش کرد.
مراکشی‌های حاضر در محل، با استقبال از آنگلا مرکل، واظهار خوشنودی نسبت به بازدید وی، این لحظات را با فیلم و عکس به ثبت رساندند. حاضران از سادگی این مسئول زن آلمانی در حین گشت‌زنی شگفت زده شدند.
گفتنی است که مراکشی‌ها جایگاه ویژه‌ای برای کشور آلمان اعم از نحوه زندگی یا قدرت اقتصادی و یا در زمینه شایستگی ورزشی، قائل هستند. همچنین اهل مراکش نیز قدردان شخص خود مرکل به دلیل قدرت وی در دفاع از منافع کشورش و یا نوع خدمت‌رسانی به مردم آن، هستند. چراکه مرکل شیوه خاصی برای پیگیری مسائل جهانی دارد و آخرین موضع‌گیری وی را می‌توان مسأله مهاجرت بی رویه به اروپا دانست.
بسیاری معتقدند که بازدید آنگلا مرکل از میدان بزرگ الفنا در شهر مراکش، گویای انتقال یک نوع تصویری از این شهر زیبا و امنیت آن برای جهانیان است و به طور یقین باعث ترویج و تبلیغ گردشگری برای این شهر و به طور کل برای این کشور است.
از طرفی دیگر، خرسندی مرکل تنها به استقبال گرم مردم از او منتهی نمی‌شود بلکه وی از معماری کشور مراکش و بناهای تاریخی آن شگفت زده شده است. در عکسی که سعدالدین عثمانی نخست‌وزیر مراکش از شام ضیافتی مرکل در یکی از کاخ‌ها، در صفحه فیسبوک به اشتراک گذاشته بود، می‌توان به راحتی بهت و حیرت مرکل از معماری آن کاخ را بر چهره مشاهده کرد.