ملاقات سه‌جانبه روز دوشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) میان کری، ظریف و اشتون در مسقط

ملاقات سه‌جانبه روز دوشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) میان کری، ظریف و اشتون در مسقط

گفت‌وگوی فشرده میان وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا در مسقط به پایان رسید با این وجود این مذاکرات اما در سطح معاون وزیران امور خارجه ادامه یافت. این دور از مذاکرات واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت.

روحانی: نفع یکجانبه هیچ توافقی را مستحکم و پایدار نمی کند

حسن روحانی رییس جمهور ایران، با اعلام آمادگی ایران برای ادامه حرکت شفاف تر در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی، ابراز امیدواری کرد که «توافق برد – برد» برای طرف های مذاکره کننده فراهم شود، «چرا که نفع یکجانبه هیچ توافقی را مستحکم و پایدار نمی کند.»

روحانی خاطرنشان کرد: «ایران تمامی مساعی خود را در این زمینه بکار بسته است و تعدیل های لازم را در درخواست هایش انجام داده و امیدواریم همه کشورهای ۱+۵ بویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به دنبال زیاده خواهی است، متوجه شرایط باشند.»

وی بدون نام بردن از هیچ کشوری، گفت: «اگر یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلاتش داخلی اش را در درون خود حل کند.»

اشاره وی به تازه ترین انتخابات سنا در آمریکا بود که جمهوری خواهان، حزب رقیب رییس جمهوری این کشور، برنده شدند و کنگره را به دست گرفتند.

حسن روحانی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان، در جلسه هیات دولت با بیان اینکه مذاکرات تا تاریخ سوم آذر در سطوح دیگر ادامه خواهد یافت، گفت، تیم مذاکره کننده ایران بر مبنای «مصالح و حقوق مردم» بر سر میز مذاکرات حاضر شده و «البته نگرانی های منطقی را نیز مد نظر قرار داده و با آژانس همکاری شفاف داشته است.»

روسیه به نتایج این گفت‌وگوها خوش‌بین است

با وجود آن که هیچ کدام از طرف های مذاکره درباره جزییات جلسات سخنی نمی گویند، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، درباره «توافق هسته‌ای پیش از مهلت» ابراز خوشبینی کرد و تاکید کرد، «حاصل نشدن چنین توافقی، بدترین نتیجه ممکن خواهد بود.»

معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران از طرح لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران به عنوان «تنها گزینه ممکن» یاد کرد که باید مورد قبول همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات باشد. ریابکوف ضمن تائید «کندی پیشرفت مذاکرات» گفت «توافق بر سر مسائل باقیمانده» امکان‌پذیر است.

ریابکوف هشدار داده است که در صورت «نبود انعطاف و مسئولیت‌پذیری» امکان شکست مذاکرات وجود دارد.

اشتاین مایر: مذاکرات به نقطه برد یا باخت رسیده

فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان می‌گوید، مذاکرات اتمی با تهران به نقطه «برد یا باخت» رسیده است و اگر تا ۳ آذر، ضرب الاجل تعیین نشده برای مذاکرات هسته ای، نتیجه ای به دست نیاید، این مذاکرات دست‌کم تا دو سال دیگر با مانع روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، اشتاین‌مایر، دیروز سه شنبه ۲۰ آبان طی یک سخنرانی در برلین و پس از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه ۵+۱ این سخنان را گفته کرده است.

وی بر این باور است که اگر فرصت فعلی از دست برود، بعید است فرصت دیگری به زودی به وجود بیاید.

ایران و ۵+۱، پس از دیدار سه جانبه محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون، دیدارهایی را در روز ۲۰ آبان در سطع معاونان وزارت خارجه داشته‌اند.

وزیر خارجه عمان: بر سر مسایل بزرگی توافق شد

یوسف بن‌علوی، وزیر امور خارجه عمان، از توافق بر سر مسایل بزرگ در مذاکرات هسته‌ای در مسقط خبر داد. وی از این توافق به عنوان توافقی یاد کرد «که می‌تواند راه را برای توافقی تاریخی هموار کند.»

وزیر خارجه عمان با بیان اینکه «روز یکشنبه توانستیم بر سر مسایل بزرگی توافق کنیم»، گفت: «انتظار داریم که درباره مسایل باقیمانده نیز به راه‌حل دست یابیم.»

بن‌علوی «نشست‌های «مسقط» را نتیجه پنج‌سال تلاش کشور عمان برای ازبین‌بردن فاصله‌ها میان ایران و غرب و کنار هم قراردادن تمام طرف‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز درخصوص برنامه هسته‌ای ایران خواند.