بن حلی به «الشرق الأوسط»: بحاح فردا با العربی دیدار می کند تا درباره آینده یمن رایزنی کنند> معاون وزیر خارجه ایران سخنرانی هادی در جده را ترک می کند

یک زن یمنی در بازار قدیمی صنعا در حال حمل هیزم پس از اتمام سوخت در پایتخت – عکس از رویترز

یک زن یمنی در بازار قدیمی صنعا در حال حمل هیزم پس از اتمام سوخت در پایتخت – عکس از رویترز

درخواست های جدید مطرح شده از طرف تیم حوثی ها و حزب علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، در روز گذشته ، باعث مختل شدن مذاکرات یمن شد که با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو برگزار می شود.

تحول مهمی که روز گذشته به وقوع پیوست، رسیدن «هیئت صنعا» بود، که ۲۴ ساعت در جیبوتی معطل شده بود. ولی با وجود رسیدن این هیئت، که متشکل از نمایندگانی از جماعت انصار الله حوثی و حزب کنگره مردمی که ریاست آن را علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق به عهده دارد و همچنین احزاب دیگر است، اما سه مشکل اساسی ظاهر شده است که هدف از آن ها ضربه زدن به مذاکرات، یا محدود کردن امیدهای مورد انتظار از مذاکرات است؛

مشکل اول این است که، هیئتی که «دیر رسید» در لحظه آخر درخواست کرد که مذاکرات در یک اتاق برگزار شود، نه در دو اتاق، آن گونه که پیش از این سازمان ملل متحد اشاره کرده بود.

مشکل دوم تعداد افراد تشکیل دهنده هیئت «حوثی و صالح» است که بسیار بیشتر از تعدادی است که پیش از این بر آن توافق شده بود. در عین حال مشکل سوم به هیئت دیگر، یعنی هیئت نمایندگان حکومت شرعی یمن، مربوط می شود که می گوید به صورت منظم و در مدت زمان تعیین شده در کنفرانس حاضر شده است و طبق توافق سابق باید فردا (پنجشنبه) باز گردد.

در همین راستا، سفیر احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، به «الشرق الأوسط» گفت: «دکتر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب، فردا (پنجشنبه) با خالد بحاح، معاون رئیس جمهور یمن دیدار خواهد کرد، تا درباره آینده یمن و نتایج احتمالی کنفرانس ژنو با او تبادل نظر کند».

اما در جده، حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران روز گذشته با ترک سالن نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، در هنگام سخنرانی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، باعث طرح پرسشهای زیادی شد. وی سپس برای شرکت در جلسه غیر علنی به سالن بازگشت.