خط راه آهنی که سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم متصل می کند با حضور روسای جمهور سه کشور، افتتاح شده است - تسنیم

خط راه آهنی که سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم متصل می کند با حضور روسای جمهور سه کشور، افتتاح شده است – تسنیم

خط آهن شرق دریای خزر امروز با حضور رییس جمهور های سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران افتتاح شدتا این سه کشور را به کریدور اتصال آسیا به اروپا تبدیل کند.

افتتاح این خط آهن با عبور قطار حامل حسن روحانی رییس‌ جمهور ایران از خط آهن اینچه‌برون در استان گلستان و حرکت به سمت ایستگاه راه‌آهن آک‌یایلا در ترکمنستان شروع شد. روحانی در این ایستگاه مورد استقبال رسمی رییس جمهور ترکمنستان قرار گرفت. در ایستگاه آخر دو رییس جمهور مورد استقبال رییس جمهور قزاقستان قرار گرفتند.

سپس بر اساس گزارش ها، هر سه رییس جمهور راهی محل برگزاری مراسم شدند.وزرای راه کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و عمان در این مراسم حضور داشتند.

طول این راه‌آهن حدود ۹۲۰ کیلومتر است. ایران میزبان ۸۵ کیلومتر آن است، ۷۰۰ کیلومتر این خط راه آهن در ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر در قزاقستان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بخش ایرانی این خط آهن در کمتر ۱۷ ماه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیاء با هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان ساخته شده است.

روحانی در سخنرانی خود تاکید کرد، از طریق این راه آهن امروز نه تنها سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به هم متصل شده اند بلکه این راه آهن وسیله ای خواهد بود که «این کشورها راحت تر به خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای شرق منطقه چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک تر شوند. کشورهای شرقی منطقه، چین و روسیه و تمام کشورهایی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از این راه آهن بهره می برند از افتتاح آن خوشحالند.»

روحانی گفته «می توانیم از این خط آهن کشورهای عضو اکو را به کشورهای عضو شانگهای متصل و شرایط را برای انتقال انرژی و تبادل مواد نفتی آماده کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز ابراز امیدواری کرده که افتتاح این راه آهن در رشد ترانزیت منطقه و حجم تبادل کالا موثر باشد.

رییس جمهور ایران خاطرنشان کرد: «راه آهنی که امروز افتتاح شد هم توان جابجایی میلیون ها تن بار و هم توان جابجایی هزاران مسافر را در طول سال دارد.»