سخنرانی وزیر خارجه عراق در شبکه‌های اجتماعی به سخره گرفته شد

بغداد: حمزه مصطفی

خطابه ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق در سازمان ملل متحد از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار گرفت.
به گزارش الشرق الأوسط، در این خطابه که ۱۷ دقیقه طول کشید وی ۲ دقیقه را به صحبت در رابطه با تاریخ بغداد اختصاص داد و از دو زاویه تاریخی و ادبی در خصوص این شهر صحبت کرد.
وی تاریخ شکل گیری بغداد و تبدیل شدن آن به مرکز توجه جهانیان، به سارگون اکدی یا سارگون بزرگ منتسب کرد در حالی که بنای بغداد یکی از کارهای بزرگ ابوجعفر منصور (دوانیقی) خلیفه دوم عباسی است.
او همچنین ابیاتی از شاعر عراقی مصطفی جمال الدین در خصوص عظمت بغداد برای حضار خواند.
در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی سخنان وی را به دلیل فاصله زمانی زیاد میان سارگون بزرگ و ابوجعفر منصور به سخره گرفتند و وی را بی‌سواد عنوان کردند.
برخی دیگر بر او خرده گرفتند که خطابه‌های سیاسی برای نقل تاریخ قدیم نیست بلکه برای شرح وضعیت فعلی این کشور و جایگاه آن در بحران‌های منطقه‌ای است.
الجعفری در سازمان ملل متحد گفت «عراق خاستگاه تعدد تمدن‌ها، ادیان و قومیت‌ها خواهد ماند و همان‌طور که سارگون بزرگ گفت این شهر خواستگاه جهانیان نیز باقی می‌ماند و کسی که بر آن حکومت می‌کند زمام بادهای چهارگانه آن را به دست خواهد گرفت».
این در حالی است که در زمان سارگون شهری به نام بغداد وجود نداشت.
گفتنی است سارگون بزرگ موسس سلسله آکدی‌ها در بین النهرین ۲۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌زیست در حالیکه ابو جعفر منصور خلیفه دوم عباسی که شهر بغداد را در سال ۱۴۵ هجری بنا کرد یک هزار و ۳۵۰ سال با ما فاصله زمانی دارد و بغداد در دوره او شکل گرفته است.