مخالفت با بالا رفتن سن بازنشستگی…و مالیات باعث افزایش قیمت نان شده است 

روسیه شرایط پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذراند و به عبارتی دیگر نوعی بحران را در پی تصمیمات اقتصادی اخیر تجربه می‌کند که حکومت آنها را سخت اما برای رشد اقتصادی لازم دانسته است.

بالا رفتن سن بازنشستگی- برای مردان ۶۵ سال و برای زنان ۶۳ سال- و افزایش قیمت کالاهای اساسی همچون نان و بنزین در اثر افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش مالیات بنزین از سال آینده، اعتراض مردم را در پی داشته است. بطوریکه بر اساس نظر سنجی مرکز تحلیلی “لیوادا سنتر” در هفته گذشته، ۵۳ درصد از شهروندان روس مایل به اعتراض علیه قوانین مذکور بودند. این در حالی است که در ماه ژوئیه این نسبت ۳۷ درصد بوده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از طریق مصاحبه‌ای تلویزیونی در ۲۹ آگوست از قانون افزایش “سن بازنشستگی” دفاع کرده ولی بر اصلاح نسخه اولیه آن تاکید کرد اما گویا این اصلاحات رضایت بخش نبوده و احزاب سیاسی اعتراضاتی را در تعدادی از شهرهای روسیه بر علیه این قانون رهبری کردند که از جمله آنها اعتراض حزب کمونیست در ۲ سپتامبر بود که حدود ۹ هزار نفر در آن شرکت کردند.

در این راستا ۴۰ گروه اعم از احزاب و تجمعات سیاسی از کمیته مرکزی انتخابات خواستند که نظر سنجی عمومی در خصوص “سن بازنشستگی” و اصلاحات اخیر راه اندازی کند و ۷۷ درصد این گروه‌ها مخالف این تغییرات بودند. و این درخواست توسط این کمیته در حال بررسی است.

این اولین بار است که کرملین به خاطر اصلاحات اقتصادی اینگونه رو در روی احزاب سیاسی قرار می‌گیرد و استفاده از نظرسنجی عمومی برای این اصلاحات، اولین برخورد مستقیم وی با این احزاب خواهد بود.

لازم به ذکر است که حکومت روسیه در نیمه‌های ژانویه دست به اصلاحاتی همچون بالا رفتن سن بازنشستگی و مالیات بر ارزش افزوده زد و این اصلاحات را برای رفع مشکلاتی همچون کمبود نیروی انسانی ناشی از بحران جمعیتی و فراهم کردن درآمدی برای بودجه کشور، ضروری دانسته است.

قانون افزایش سن بازنشستگی همچنان تصویب نشده است ولی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد رسیده است و قرار است از اوایل سال آینده عملی شود.

الکساندر کوبرت معاون رئیس اتحادیه غلات روسیه اعلام کرد که افزایش مالیات بر ارزش افزوده باعث بالا رفتن قیمت خدمات عمومی همچون بنزین، آب، برق و نان می‌شود و روسیه از ابتدای آگوست شاهد این افزایش‌ها بوده است.

پیش‌تر نیز کمیسیون فدرال روسیه هشدار مقابله با احتکار بنزین را در اثر افزایش مالیات بر ارزش افزوده آن از ابتدای سال آینده داده است. و علیرغم تاکید سازمان‌های مربوطه در خصوص کنترل قیمت بازار، ولی این تغییر بزرگ، قطعا تاثیر خود را بر قیمت بنزین مصرفی خواهد گذاشت.