به گفته مقامات محلی در هرات ، پیکارجویان طالبان شبانه ضمن ترک پناهگاه های خود دست به عملیات نظامی علیه نیروهای حکومتی در شهر فراه زدند. نیروهای دولتی این شهر تصور می کردند که به دنبال درگیری های خشونت بار هفته جاری نیروهای تندرو شهر فراه را ترک کرده اند.

پیکارجویان سر تا پا مسلح به دنبال حمله ناگهانی روز سه شنبه در محله های مسکونی در مرکز شهر مستقر شده بودند. نیروهای طالبان در پی حمله به این شهر در آستانه تصرف کامل آن بودند که نیروهای ارتش با حمایت کامل جنگنده های آمریکایی مانع از پیشروی آنان شدند.

قدرت الله یکی از مغازه داران شهر می گوید «مردم خیلی وحشت زده بودند چرا که از یک سو طالبان حمله کرده بود و از سوی دیگر جنگنده ها در حال انجام حمله های هوایی بودند».

به گزارش خبرگزاری رویترز پیکارجویان طالبان یک ساعت قبل از نیمه شب از پناهگاه های خود خارج شدند و از بالای پشت بام ساختمان ها شروع به تیراندازی کردند که تا ساعات اولیه بامداد ادامه داشت.

دستکم یک حمله انتحاری در نزدیکی مقر پلیس شهر روی داد. باز محمد یکی از ساکنان شهر می گوید «شهر گویی جبهه جنگ شده و مردم نگرانند. همه مغازه ها تعطیل شدند».

او افزود «با اتفاقی که دیشب افتاد وقوع حمله در هر زمانی محتمل است».

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف گفت «حکم تعطیلی مدارس در ماه رمضان (که روز پنجشنبه آغاز می شود) به دلایل امنیتی ابلاغ شده است».

حالا درست است که اوضاع امنیتی در زمستان آرام بوده اما از سرگیری درگیری ها دوباره توجه را به چالش های حکومت کابل و متحدان آمریکایی اش معطوف نموده است. آمریکایی ها برای مهار شورشیان طالبان تلاش می کنند.

چند هزار آمریکایی برای آموزش نظامی نیروهای افغانی و تشدید حمله های هوایی به افغانستان اعزام شده اند. این اقدام به منظور فشار به سران طالبان برای مذاکره و گفت و گو انجام شده است اما نشانه ای مبنی بر تحقق این هدف وجود ندارد.

ایران.. مقصر اصلی

حمله های هوایی در شهر فراه توسط بالگرد و جنگنده های ای-۲۹ نیروهای هوایی افغانستان و با حمایت جنگنده های ای-۱۰ و پهپادهای آمریکایی انجام شد.

در حالیکه مقامات شهر پیشتر از خروج کامل پیکارجویان طالبان خبر داده بودند اما آنها وقوع درگیری های شب گذشته را تایید کردند.

فاضل احمد شیرزاد رئیس پلیس ولایت فراه گفت «درگیری میان نیروهای طالبان و نیروهای نظامی افغانستان در مناطق گوناگون شهر به وقوع پیوست».

او افزود الان درگیری متوقف شده است اما عملیات پیگرد و پاکسازی همچنان ادامه دارد».

شیرزاد در ادامه خاطر نشان کرد «گویا شماری از نیروهای خارجی هم در گروه طالبان حضور دارند اما با توجه به نبود منابع مستقل نمی توان در این باره اظهار نظر  قطعی کرد. مقامات شهر فراه چندین بار ایران کشور همسایه افغانستان را به حمایت از طالبان در منطقه متهم کردند».

درگیری ها در همه مناطق افغانستان در چند هفته گذشته تشدید یافته و مقامات این کشور چه در بخش های شمالی مثل دخشان و بغلان و فاریاب و چه در جنوب یعنی زابل و غزنه و نیز شهر کابل را در معرض چالش جدی قرار داده است.

علاوه بر این، شهر کابل از آغاز سال میلادی هدف چندین حمله انتحاری قرار گرفته است. صدها هزار نفر در جریان این حمله ها کشته و زخمی شده اند.

ولایت کم جمعیت فراه در مرز افغانستان و ایران واقع شده است. این منطقه صحنه درگیری های شدید میان پیکارجویان طالبان و ارتش بوده که در جریان آن پلیس و ارتش و یگان های ویژه متحمل تلفات سنگین شدند.