اسکندریه (مصر): امنیه حسنی و شیماء مکاوی
خبر ابتلای فاروق الفیشاوی هنرپیشه معروف مصری به بیماری سرطان طرفدارانش را شوکه و ناراحت کرد. الهام شاهین و برخی از بازیگران مصری بعد از انتشار این خبر در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم اسکندریه که روز چهارشنبه (۳ اکتبر) آغاز به کار کرد به هق هق افتادند و گریه امانشان نمی داد.
الفیشاوی در سخنانی طی مراسم تقدیرش در جشنواره همه را غافلگیر کرد و گفت که بیماری سرطان دارد. او افزود «خیلی دو دل بودم که آیا این خبر را اعلام کنم یا نه. نمی خواهم طرفدارانم نگران شوند.»
او یادآور شد «بعد از چندین آزمایش، پزشک گفت که سرطان دارم. اما به او گفتم که این سردرده. او هم با لحن تندی جواب داد: بهت گفتم سرطانه. منم در پاسخ گفتم: باشه اما من طوری برخورد می کنم که انگار سردرده.»
الفیشاوی گفت «این بیماری را با اراده و پشتکار شکست می دهم و سال آینده هم به این جشنواره می آیم تا به همکارانی که از آنها در اینجا قدردانی می شود تبریک بگویم.»
اظهارات الفیشاوی موجی از همبستگی و همدردی را در شبکه های اجتماعی مصر به راه انداخت و طرفدارانش در سوشیال مدیا برای او آرزوی سلامتی و بهبودی کردند.
وفاء عامر بازیگر مصری که در این مراسم حضور داشت به «الشرق الاوسط» گفت «ما تنها وقتی فاروق الفیشاوی خبر ابتلا به سرطان را اعلام کرد متوجه شدیم که این بیماری لعنتی به سراغ او آمده و خبر غافلگیر کننده و ناراحت کننده ای برای همه بود. اما وقتی از عزم و اراده اش برای مبارزه با این بیماری و شکست آن صحبت کرد خیلی خوشحال شدم. حرف های او به میلیون ها نفر از مبتلایان به سرطان نیرو و اراده برای مقابله با بیماری بخشید. خیلی ها فکر می کنند که سرطان آخر خط است اما او آنقدر اراده و پشتکار و ایمان دارد که می تواند بیماری را شکست دهد.»
احمد عزمی بازیگر مصری هم که در چند ماه گذشته همه جا همراه فارق الفیشاوی بود در گفتگو با الشرق الاوسط گفت «یکی از ویژگی های او رازداری به ویژه درباره مسائل خصوصی و شخصی است. هرچند من و او در این اواخر همیشه با هم بودیم اما منم مثل همه با شنیدن این خبر غافلگیر شدم. چند وقتی هست که او همیشه دچار خستگی شدید هست و تحت نظر چندین پزشک قرار دارد. فکر می کنم او مدتی است که از موضوع ابتلا به سرطان خبر داره و تحت درمان هست. به امید خدا، سال آینده کاملا بهبود پیدا می کند چرا که او اراده قوی دارد و بیماری سرطان نمی تواند او را از پای دربیاورد. به محض اینکه خبر را شنیدم برای او اس ام اس فرستادم و نخواستم مستقیما با او صحبت کنم. برایش آرزوی شفای عاجل کردم. او یکی از نمادهای سینمای مصر است.»
گفته می شود که فاروق الفیشاوی سرطان معده دارد. سمیه الالفی همسر سابق الفیشاوی هم به همین بیماری ابتلا داشت. فاروق الفیشاوی در دوره درمان همسر سابقش درکنار او بود تا دست آخر کاملا درمان شد.
برخی از ستارگان سینمای مصر مثل احمد حلمی و شریهان هم توانستند بیماری سرطان را شکست دهند.
الفیشاوی با بازی در نقش های کوچک در فیلم و سریال هایی مثل «الهروب» و «ثالثهم الشیطان» در سال ۱۹۷۸ و «طیور بلا اجنحه» در سال ۱۹۷۹ و «ابنائی الاعزاء شکرا» وارد عرصه بازیگری شد.
او در دهه هشتاد در فیلم های بسیاری همچون «الباطنیه» و «غدا سأنتقم» و «غاوی مشاکل» و «عذاب الحب» و «اللعبه القذره» و تئاتر «الدنیا مقلوبه» و سریال «صیام صیام» و «الفتوحات الاسلامیه» و غیره بازی کرد.
الفیشاوی در دهه نود و بعد از آن هم در سریال و فیلم و تئاتر شرکت کرد.
نادیا لطفی هنرپیشه مصری که این دوره جشنواره به نام او نامیده شده بود و نیز فاروق الفیشاوی و ماجده موریس منتقد سینما و احمد یحیی کارگردان و عمر خیرت موسیقیدان مورد تقدیر قرار گرفتند.
در این جشنواره از رشید مشهراوی و تولید کننده فیلم حسین القلا و بازیگر سوری عباس النوری و تولید کننده یونانی جورجیوس پاپالیوس که در اسکندریه به دنیا آمده و کارگردان یونانی نیکلاس براکس و بازیگرانی از فرانسه و اسپانیا و ایتالیا قدردانی شد.
امیر اباظه منتقد سینما گفت «ما شعار قدس عربی را در واکنش به انتقال سفارت آمریکا به قدس و ابراز نارضایتی جهان عرب از این اقدام برگزیدیم.»
رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی ضمن ابراز خوشحالی از قدردانی او در این جشنواره گفت «سینما با برقراری ارتباط بین مردم کشورهای گوناگون وظیفه ای را که دولتمردان نتوانستند انجام دهند به عهده گرفته است. سینما همه را دور هم جمع می کند. همه ما دارای یک تابعیت یعنی هنر و فرهنگ و انسانیت هستیم.»