محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری ایران و نماینده چهار دوره مجلس

محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری ایران و نماینده چهار دوره مجلس

انتقادات به عملکرد حسن روحانی رییس جمهور ایران و کابینه وی شکل جدید به خود گرفته و برخی مقامات را به فکر انداخته که این سخنان بیشتر به حمله علیه دولت «تدبیر و امید» شباهت دارند تا انتقاد.

حاشیه‌های مراسم بزرگداشت روز زن در کاخ ریاست‌جمهوری و انتشار فیلم «من روحانی هستم» تازه ترین نوع از این اقدامات است. محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری ایران و نماینده چهار دوره مجلس در گفتگویی با روزنامه اصلاح طلب آرمان ادعا کرد «یک اتاق فکر »برای تخریب دولت روحانی ترتیب داده شده است.

خباز به روزنامه آرمان گفت: «یک اتاق فکر با حرکت‌های به هم مربوط، در هم تنیده و زنجیره وار در گوشه و کنار کشور که به صورت هماهنگ از تریبون‌های رسمی کشور استفاده می‌کند، تخریب دولت را مدیریت می‌کند.» وی همچنین تصریح می‌کند: «این عده تلاش می‌کنند ارزش‌های دولت روحانی را به ضد ارزش تبدیل کنند و از حرکت مثبت دولت یک حرکت نامناسب به مردم القا کنند.»

«این‌ها نقشه راه تهیه کرده‌اند»

نماینده ادوار مجلس با زیر سوال بردن منبع تامین بودجه چنین حرکت های مخالف، گفت: «به‌نظرم اتفاقاتی که در دولت آقای روحانی برعلیه دولت رخ می‌دهد، فکر یک نفر و اندیشه یک گروه محدود نیست. اینکه برخی به این شکل، با برنامه و بدون رعایت هیچ یک از اصول اخلاقی به دولت منتخب مردم می‌تازند نشان دهنده یک اتاق فکر تخریب است. به نظر می‌رسد یک اتاق بحران تخریب دولت را هدایت و مدیریت می‌کند. این همه حرکت‌های به هم مربوط، در هم تنیده و زنجیره وار در گوشه و کنار کشور که به صورت هماهنگ از تریبون‌های رسمی کشور استفاده می‌کند و هزینه‌های زیادی در جهت تخریب دولت انجام می‌دهد، نشان می‌دهد که در پشت پرده اتاق فکر تشکیل شده است.»

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی و رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در این باره به شرق پارسی گفت: «به سهولت نمی توان گفت که اتاق فکری تشکیل شده است. اما تحرکات افراطی و تندی که علیه کابینه روحانی طی این مدت شکل گرفته نشان دهنده این است که مخالفان در یک مسیر حرکت می کنند و آن هم فعالیت علیه برنامه های دولت است. حال چه هسته ای باشد و چه مهمانی زنان در کاخ سعد آباد.»

خباز گفت: «این عده قبلا هم گفته بودند که بعد از ۶ ماه دوره ماه عسل دولت را به پایان خواهیم رساند و توپخانه‌های ما بعد از ۶ ماه فعال خواهد شد. من خودم به قطع یقین اسامی این اتاق فکر را نمی‌دانم. این عده به جای اینکه به حل مشکلاتی که خودشان به وجود آورده اند،کمک کنند باعث می‌شوند مشکلات ادامه پیدا کند.»

او با اشاره به موج حمایتی از احمدی نژاد در سال های ۸۴ تا ۹۲، اظهار داشت: «باید به این افراد گفت ۸ سال کشور دست شما بود. این همه گرفتاری را شما برای کشور به وجود آوردید؛ اکنون که آقای دکتر روحانی تصمیم دارد با همت بالا این گرفتاری‌هایی که شما به وجود آوردید را برطرف کند،به جای اینکه تشکر کنید، دست مریزاد بگویید و برایش دعا کنید کارشکنی می‌کنید. همین گروه حامیان دولت سابق، امروز تخریب گران دولت آقای روحانی شده اند.»

خباز باز تاکید کرد این روند مخالف روحانی خودجوش نبوده و طراحی از پیش داشته: «من اعتقادم بر این است که این یک حرکت عادی نیست. یک حرکت معمولی و بدون نقشه و طراحی قبلی نیست و این‌ها نقشه راه تهیه کرده‌اند. ما یک راه داریم که متوجه شویم که آیا دولت یازدهم خوب عمل می‌کند یا خیر. با این وضعیت هرگاه ببینیم که مخالفین دولت سرو صدا می‌کنند فریاد می‌زنند، تخریب می‌کنند، باید احساس کنیم راه دولت صحیح است و مسیری که دولت انتخاب کرده مسیری موفقیت آمیز خواهد بود. هرچقدر مغرضان بیشتر فریاد بزنند،بی قراری کنند واز روش‌های غیراخلاقی استفاده کنند دولت و دولتمردان باید بدانند که کارشان موثر و روششان مطلوب بوده است.»

شباهت انتقادات به روحانی با حمله ها به خاتمی

خباز با مقایسه حمله های مخالفان روحانی به وی، با حمله مخالفان خاتمی به کابینه اصلاحات گفت: «بنده معتقدم شرایطی که مخالفان برای آقای روحانی به وجودآورده‌اند از جنبه‌های مختلف شباهت‌های زیادی به شرایطی دارد که برای دولت آقای خاتمی در سال‌های گذشته پیش آمد. اگر آن زمان را به خاطر بیاورید متوجه می‌شوید که پس از اینکه آقای خاتمی در انتخابات پیروز شدند، برخی که در جاهای دیگر و ستادهای دیگر فعالیت می‌کردند به کارشکنی پرداختند و به انحای مختلف چوب لای چرخ دولت گذاشتند.»

او با یادآوری مشکلات محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران در مقابله با حمله های مشابه گفت: «در همین زمینه جمله معروفی نیز از قول آقای خاتمی نقل می‌شد که ایشان عنوان کرده بودند “به‌طور کل هر ۹ روز یک بحران جدید برای دولت به وجود می‌آورند،” این جمله آقای خاتمی خیلی پرمعنا است.»

حبیبی در این باره در گفتگو با شرق پارسی گفت: «تحرکات افراطی در دوره های مختلف ضربات سختی را بر پیکره نحیف قانون خواهی زده است. در دوران اقای خاتمی هم شاهد گسترش این فعالیتها بودیم. اما گویی این بار حرکتهای افراطی با برنامه مشخصی حرکت می کنند.»

به گفته این رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی «آقای روحانی در صحبتها و گفته هایشان طی این مدت نشان دادند که این تحرکات را زیر نظر دارند و حتی اعلام کردند که در موقع مناسب پاسخ آنها را خواهند داد. البته باید تاکید کرد که با وضعیتی که کشور با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است تحرکات افراطی باعث می شود که فعالیت اعضای همراه دولت با کندی صورت گیرد.»

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری ایران یادآوری کرد: «تاکار به جایی رسید که دو نفر از وزرای دولت خاتمی را در نماز جمعه کتک زدند که نگذارند بین مردم و دولت ارتباط وسیع و عمیق به وجود بیاید. همیشه هم می‌گفتند که این کارها را تندروها انجام می‌دهند.»

« فیلم جلسه زنانه دست شما چه می‌کند؟»

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری با اشاره به انتشار مستند «من روحانی هستم» گفت: «چند سوال اساسی در این زمینه وجود دارد؛ اولی اینکه چه کسانی این کار را انجام داده اند؟ دوم اینکه انگیزه و هدفشان از این کار چه بوده است؟ سوم، پشتیبان و حامیان آنها چه کسانی هستند و در مرحله آخر هزینه و پول این سی‌دی و ساختن این فیلم از کجا تأمین شده است؟ اگر جواب این ۴ سوال مشخص شود، ماهیت و هدف تنظیم کنندگان این فیلم برای مردم برملا خواهد شد.»

در یکی دو ماه اخیر پخش محدود مستند «من روحانی هستم» در بعضی دانشگاه ها در تهران و نیز پخش اینترنتی آن موجب اعتراض بعضی نهادهای هوادار دولت ایران شده و حتی واکنش تند علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، فرمانده ناجا و همچنین برخی از مراجع را هم در پی داشته است.

به باور خباز هدف آن است که «در نهایت به مردم تفهیم کنند که به رأیی که در خرداد۹۲دادید پایبند نباشید. قصد دارند به مردم این نکته را دیکته کنند که در انتخابات ۹۲اشتباه کرده‌اند.

این نماینده ادوار مجلس ایران اصرار دارد «این افراد خودشان را معرفی کنند وبگویند به کدام جبهه متصل‌اند تا مردم بدانند که مخالفان دولت برای رسیدن به هدفشان از هر ابزاری استفاده می‌کنند.»

خباز به حاشیه سازی ها و انتقادها و انتشار اخبار مراسم روز زن اشاره کرد و گفت: « این هجمه‌ها حتی باعث تعجب کسانی شده بود که در جشن حضور داشتند و دیدید که بسیاری از آنان مجبور شدند تمامی اتفاقات معنوی واسلامی جشن را برای آگاهی مردم بازگو کنند. گفتند که شوی لباس برگزار کردند و به هر نفری ۵ سکه دادند و به دروغ گفتند که فیلم آن را هم داریم. سوال اینجا است که فیلم جلسه زنانه دست شما چه می‌کند؟»

به دنبال برخی حاشیه سازی درباره مراسم ویژه روز زن که توسط صاحبه عربی، همسر حسن روحانی، رییس جمهور ایران برگزار شده بود، جهانگیری در صفحه فیس بوک خود به این موضوع واکنش نشان داده بود.

وی از زبان همسر خود که در این مجلس حضور داشت، نوشت: «جلسه ای رسمی بوده با حضور همسران سفرای مقیم تهران، محلش هم ساختمان حافظیه بوده است. یعنی همان جایی که همه ساله در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مراسم رسمی دیدار سفرای مقیم تهران با رئیس جمهور برگزار می شود. برنامه هم ویژه بانوان بوده است. لذا هیچ اختلاطی در کار نبوده است، شام هم نه تنها اشرافی نبود بلکه بسیار مختصر و در حد یک پذیرایی ساده بوده، به ما هم یک سمبوسه و یک تکه پیتزای کوچک رسید.»

زیر ذره بین گذاشتن دولت یازدهم از پیش از رای اعتماد دادن به وزرای پیشنهادی آغاز شد. مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس ایران در مرداد ماه سال ۹۲ به ایرنا گفته بود «کتابچه ای تخریبی» علیه برخی از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم میان شماری از نمایندگان مجلس توزیع شده بود که در آن «ادعاهایی علیه برخی از شخصیت های نظام و وزرای پیشنهادی در خصوص وابسته بودن تعدادی از وزرای پیشنهادی با فتنه» مطرح شده بود.